Så meget tjener Putins våben-pusher

Den russiske våbenproducent skovler penge ind trods vestlige økonomiske sanktioner. Krigen i Ukraine er en væsentlig årsag

Putins Rusland er Kalashnikovs suverænt største kunde. Krigen i Ukraine har fået militæret til at investerer voldsomt i nye våben. På billedet præsenteres Putin for et af Kalashnikovs nye våben (Foto: AP)
Putins Rusland er Kalashnikovs suverænt største kunde. Krigen i Ukraine har fået militæret til at investerer voldsomt i nye våben. På billedet præsenteres Putin for et af Kalashnikovs nye våben (Foto: AP)

Krisen og krigen i det østlige Ukraine har fået vesten til at indføre hårde økonomiske sanktioner mod Rusland og russiske interesser, der generelt set har gjort nas på den russiske økonomi.

Det gælder dog ikke våbenproducent Kalashnikov, der har nydt godt af krisen i det østlige Ukraine., der har fået russerne til at købe massivt ind hos våbenleverandøren.

I 2014 fordoblede virksomheden, der er kendt for sin ikoniske og dødelige AK-47 riffel, sin produktion, hvilket øgede indtjeningen med med 28 % sammenlignet med året før.

I alt lød overskuddet på intet mindre end 292 millioner danske kroner på salg af våben og militær udstyr. Det skriver CNN.

En del af succesen skyldes at firmaet, der er den største leverandør af militærtisenkram til den russiske hær, efter at være blevet boykottet af vesten, har ekspanderet voldsomt på de asiatiske og afrikanske markeder.

Samtidig har krisen i Ukraine betydet, at russerne har købt voldsomt ind af nye våben.

Kalashnikov er kendt for at være producenten bag AK-47 angrebs riflen, der bruges i konflikter verden over (Foto: Polfoto)
Kalashnikov er kendt for at være producenten bag AK-47 angrebs riflen, der bruges i konflikter verden over (Foto: Polfoto)

'Protecting peace'
Desuden lancerede man i 2014 en ny marketingsstrategi sammen med brandet: 'Protecting peace' ud fra devisen om, at virksomhedens våben er lavet for at 'opretholde fred verden over', ved at hjælpe alverdens nationer med at beskytte deres suverænitet og deres ret til en fredelig eksistens.

Kampagnen blev sat i søen efter USA i 2014 iværksatte en handelsembargo mod firmaet ovenpå landets støtte til oprørerne i det østlige Ukraine.

I 2014 producerede Kalashnikov 120.000 våben. I 2015 forventer man at øge produktionen med 25 %.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere