SAS-helt om flykatastrofe: Stupidt redningsforsøg

Piloten havde ingen kontrol over TransAsia-flyet, som styrtede i flod, fastslår den tidligere danske luftkaptajn Stefan G. Rasmussen

- Da flyet går fri fra højhuset, foretager han noget stupidt i forsøget på at få flyet ned på floden. Han kan ikke overskue det og mister helt kontrollen med flyet. Der inviterede han hr. død indenfor.

Sådan siger forhenværende luftkaptajn Stefan G. Rasmussen om den pilot, som sad i cockpittet på TransAsia-flyet, der onsdag styrtede i en flod i Taiwan.

112 - 4. feb. 2015 - kl. 11:31 Taxa ramt af styrtende fly: Jeg besvimede

Mirakuløst meldes der om 15 overlevende, mens 26 af de i alt 58 ombordværende er erklæret døde. Dødstallet stiger fortsat, mens myndigheder kæmper for at redde flere mennesker ud af det forulykkede fly.


Her har dashcams i Taiwan fanget flystyrtet på afstand

Stefan G. Rasmussen fløj sig i julen 1991 ind i historiebøgerne som national helt i Danmark, da han nødlandede et SAS-fly med dobbelt motorstop på en sneklædt skoveng i Sverige. Alle 129 passagerer og besætningsmedlemmer overlevede.

Den danske pilot Stefan G. Rasmussen foretog i december 1991 en nødlanding 20 km. fra Stockholm Arlanda Lufthavn i et SAS-fly, som ved redningsaktionen knækkede i tre dele. Alle 123 passagerer og seks besætningsmedlemmer overlevede. (Foto: Thomas Wilmann)
Den danske pilot Stefan G. Rasmussen foretog i december 1991 en nødlanding 20 km. fra Stockholm Arlanda Lufthavn i et SAS-fly, som ved redningsaktionen knækkede i tre dele. Alle 123 passagerer og seks besætningsmedlemmer overlevede. (Foto: Thomas Wilmann)
 

Fly ude af kontrol
Den i dag 67-årige tidligere luftkaptajn vil ikke gisne om, hvad der har givet piloten problemer før flystyrtet, som skete kun få minutter efter afgang fra lufthavnen i Taipei, men slår fast:

- Der er en regel, man aldrig må forbryde sig imod: Det er førsteprioritet, at man bibeholder kontrollen over flyet. Nu har jeg kigget nøje på videooptagelserne fra Taiwan, og det er tydeligt, at flyet er ude af kontrol.

Utroligt nok har 15 personer overlevet flystyrtet i Taiwan. Her ses en mand blive fragtet væk fra flyet efter en redning (Foto: AP)
Utroligt nok har 15 personer overlevet flystyrtet i Taiwan. Her ses en mand blive fragtet væk fra flyet efter en redning (Foto: AP)

Ifølge Stefan G. Rasmussen tyder meget på, at piloten har mødt problemer med 'fremdriften i motorkraften' i TransAsia-flyet.

112 - 4. feb. 2015 - kl. 14:22 Passager før fatal tur: Lad os nyde denne dag roligt og lykkeligt

Krænger flyet for meget
Han har ikke haft lejlighed til at nærstudere lufthavnsforholdene i Taipei eller lufthavnens såkaldte udflyvningsprocedurer, som er til for at imødekomme forskellige nødsituationer, så flyet altid har 'frihastighed til at gå fri af for eksempel bygninger, når det er ved at lette'.

Men det undrer den danske SAS-helt, at det nu forulykkede fly umiddelbart før styrtet fløj over en stribe højhuse:

- Det lykkes ham at få flyet op over højhusene, og han får i sine bestræbelser på at finde et sted at lande øje på en flod, hvor han krænger flyet for meget. Når det bliver krænget i den vinkel, bliver opdriften minimeret til en tiendedel, og allerede der er dødsannoncen skrevet.

Redningspersonale arbejder intenst på at få de sidste personer ud af flyet (Foto: AP)
Redningspersonale arbejder intenst på at få de sidste personer ud af flyet (Foto: AP)

Lokale myndigheder har offentliggjort et kort, som viser, den rute, som flyet egentligt skulle have taget til målet Kinmen. Den rute går først syd og så mod stik-vest, men i stedet fløj piloten flyet mod øst. Inden det styrtede, fløj det flere gange over floden.

Ifølge myndighederne var vejret fint, da flyet lettede med kurs mod Kinmen i Taiwan-strædet.

Lokale medier melder om, at piloten forsøgte at tilkalde hjælp allerede få øjeblikket efter at ATR 72-maskinen var lettet klokken 11 lokal tid (klokken fire onsdag morgen dansk tid).

112 - 4. feb. 2015 - kl. 10:12 TransAsia-styrt: Pilot råbte 'Mayday' efter to minutter i luften

 - Det lykkedes trods alt piloten at redde menneskeliv - kan der alligevel blive et retsligt efterspil mod piloten på grund af den måde, han har fløjet på?

- Det er op til myndighederne og havarikommissionen, siger Stefan G. Rasmussen, som håber på, at den seneste ulykke vil få verdens politikere til at tage luftfartsvæsnets problemer alvorligt.

Det er i skrivende stund ikke blevet meldt ud, hvorvidt piloten på TransAsia selv overlevede flystyrtet.

112 - 4. feb. 2015 - kl. 11:31 Taxa ramt af styrtende fly: Jeg besvimede

I 1991 nødlandede Stefan G. Rasmussen et SAS-fly i Sverige. Samtlige 129 passagerer og besætningsmedlemmer overlevede. (Foto: Jens Dresling)
I 1991 nødlandede Stefan G. Rasmussen et SAS-fly i Sverige. Samtlige 129 passagerer og besætningsmedlemmer overlevede. (Foto: Jens Dresling)
 

'Luftfartssikkerheden er i fare'
Selv om Stefan G. Rasmussen er hård i sin vurdering af pilotens manøvrer i luften, fastholder han, at han udelukkende forsøger at råbe politikere og myndigheder op om manglende flysikkerhed.

- Den frie konkurrence giver en skyggeside. Taberne bliver de passagerer, som mister livet, siger Stefan G. Rasmussen, som mener, at dårligere træning og vedligeholdelse er direkte skyld i flystyrt verden rundt.

- Når en pilot bliver truet med fyring, så er det muligt, at han lader sig presse til at gå på kompromis med sikkerhedskrav og bryde regler. Og det er ikke noget nyt - jeg skrev allerede en artikel om problemet i 1988, og det er stadig uhyggeligt aktuelt.


Her kan du se, hvordan redningsarbejdet i Taiwan er foregået (video: Ritzau)

1 af 4 Stefan G. Rasmussen brugte træerne på en sneklædt skovmark til at tage farten af flyet for at sikre en mere blød landing, da han i 1991 reddede 129 menneskers liv. (Foto: Thomas Wilmann)
2 af 4 Flystyrtet i Taiwan blev filmet fra en bil, som kørte langs floden. (Foto: All Over Press)
3 af 4 
4 af 4 I 1991 nødlandede Stefan G. Rasmussen et SAS-fly i Sverige. Samtlige 129 passagerer og besætningsmedlemmer overlevede. (Foto: Jens Dresling)

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere