Skræmmende teori: Fløj bevidst i døden med 123 passagerer

132 mennesker døde i marts, da et fly styrtede ned i Kina. Der er foreløbig ingen beviser på tekniske fejl

Ingen overlevede, da et fly i marts styrtede ned i den kinesiske region Guangxi. De endelige undersøgelser af ulykken kan tage op til to år. Foto: Xinhua/Reuters
Ingen overlevede, da et fly i marts styrtede ned i den kinesiske region Guangxi. De endelige undersøgelser af ulykken kan tage op til to år. Foto: Xinhua/Reuters
Følg Krig & katastrofer

Fløj piloterne direkte i døden med et fyldt passagerfly?

Det peger de tidlige undersøgelser i kølvandet på et dødeligt flystyrt i Kina i retning af.

Sådan lyder det fra to unavngivne kilder med kendskab til de amerikanske undersøgelser i sagen ifølge Wall Street Journal.

I alt døde samtlige 132 mennesker på passagerflyet i ulykken, der fandt sted 21. marts i den kinesiske region Guangxi.

Artiklen fortsætter under videoen ...

Myndigheder ledte efter overlevende uden held efter den voldsomme ulykke.

Ingen tekniske fejl
Ifølge kilderne er der indtil videre ingen beviser for tekniske fejl. Til gengæld er der flydata fra en af flyets sorte bokse, der indikerer, at nogen i cockpittet med vilje fik flyet til at styrte ned.

Den amerikanske producent af flyet, Boeing, og USA's Nationale Råd for Transportsikkerhed (NTSB) har afvist at kommentere undersøgelserne. De henviser til de kinesiske tilsynsmyndigheder.

Kinas luftfartsmyndighed afviser, at der er blevet frigivet oplysninger fra undersøgelserne. Det skriver det statslige medie Global Times.

Luftfartsmyndigheden i Kina siger i stedet, at der vil blive opretholdt tæt kontakt med efterforskerne og løbende offentliggjort relevant information i sagen.

Flyselskabet China Eastern er ikke vendt tilbage på Reuters' henvendelse, ligesom den kinesiske ambassade har afvist at kommentere sagen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Det er ikke første gang, der er tvivl om Boeings sikkerhed. I 2019 gik 737 MAX igennem et 20 måneder langt flyveforbud i USA efter flere ulykker. Det er ikke denne flymodel, der er nedstyrtet i Kina.
Det er ikke første gang, der er tvivl om Boeings sikkerhed. I 2019 gik 737 MAX igennem et 20 måneder langt flyveforbud i USA efter flere ulykker. Det er ikke denne flymodel, der er nedstyrtet i Kina.

Reagerede ikke
En endelig rapport om flystyrtet kan tage op til to år eller mere at udarbejde, har kinesiske myndigheder sagt.

Flyet Boeing 737-800 var på vej fra Kunming til Guangzhou, da det styrtede ned i bjergene i Guangxi efter et pludseligt dyk.

123 passagerer og ni besætningsmedlemmer døde i, hvad der bliver betegnet som Kinas værste flykatastrofe i 28 år.

Myndighederne har tidligere sagt, at flyets piloter ikke reagerede på gentagne opkald fra flyledere og nærliggende fly under den hurtige nedstigning.

Flyet var sat på automatpilot og fløj med en hastighed på 842 kilometer i timen i omkring 29.000 fods højde, da det begyndte at dykke hurtigt og stejlt til 7400 fod. Derefter steg det kortvarigt 1200 fod, før det igen mistede højde.

Kontakten til flyet gik tabt 96 sekunder efter, at det først begyndte at tabe højde.

Flyet var seks år gammelt og af typen Boeing 737-800.

Det er forgængeren til Boeings 737 MAX-fly, der blev underlagt et internationalt flyveforbud efter to ulykker med dødelig udgang i 2018 og 2019.

Flyulykker under selve flyvningen er relativt sjældne.

Mere fra Ekstra Bladet+

Lad os hermed rose de radikale

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind