Kolde Eivind slår til igen

FORESTIL DIG, at du går i Brugsen for at købe en agurk. Da du når frem til kassen, får du at vide, at den koster 50 kroner. Men hvis du vil købe et rugbrød og en bakke æg oveni, så koster agurken kun 25 kroner. Og har du råd til også at købe en flaske champagne, kan du få agurken helt gratis.

SÅ VIL DU nok gå et andet sted hen at handle, næste gang du har brug for en agurk.

DANSKE BANK gør nu noget lignende. På mandag indfører banken et abonnentssystem, som betyder, at det kan koste penge at være kunde i banken. Jo færre penge du har, jo højere er prisen. Har du mange penge, eller skylder du banken penge nok, slipper du helt gratis.

DANSKE BANK har i flere år døjet med et elendigt image. Særdeles velfortjent. Samtidig med at banken indkasserede et tab på 20 milliarder kroner på et hovedløst irsk eventyr og måtte låne milliarder i bankpakkehjælp fra skatteyderne, steg de fire direktørers løn fra 2010 til 2011 med over 30 procent.

FOR AT REPARERE på det blakkede omdømme iværksatte Danske Bank for nogle måneder siden en dyr reklamekampagne. Den fortalte, at banken i virkeligheden er på de godes side, og den kiksede allerede fra starten. Men med det nye abonnementssystem, som åbenlyst har til formål at jage småkunderne væk, er pengene til reklamekampagnen helt spildt.

LYKKELIGVIS er der andre banker i Danmark, og ikke alle nærer samme ophøjede foragt for kunder, der ikke er millionærer. Derfor skal det nok lykkes for Danske Banks direktør, Eivind Kolding, at slippe af med de små kunder.

DE FATTIGE er jo så sure – og besværlige. Men måske skulle Kolde Eivind tænke lidt mere på bankens fremtid. De fleste store kunder har været små engang. Joakim von And startede med en enkelt 25-øre. Han var ikke gået til Danske Bank.

Læs side 10-11

0 kommentarer
Vis kommentarer