Beskidt mobilmarked

FORBRUGERNE er på herrens mark, hvis de prøver at sammenligne priser for teletjenester til mobiltelefonen. Glem det! Det er nemmere at gennemskue de russiske bondefangere, der flytter rundt på tændstikæskerne med lynets hast hver sommer på Strøget i København, end at greje, hvor man egentlig får mest for pengene til de ydelser, man har brug for.

TELEFIRMAERNE skriver så meget med småt, og hvirvler så mange tal rundt i luften, at det svarer til at smide en håndfuld sand i øjnene på kunden. Altså vildledende markedsføring, så det basker. Forbrugerombudsmanden har efter et par tilløb opgivet at komme til bunds i den beskidte branche. Sandsynligvis skal der skrappere standardkrav om at oplyse en række basale priser, der kan sammenlignes uden videre. En forenkling, der også vil gøre de selvbestaltede, ofte utroværdige, prisguides overflødige.

I DETTE ellers så gennemregulerede forbruger-samfund kan det undre, at en af de varer, vi er blevet mest afhængige af, får lov at sejle. Man kan ikke købe et køleskab eller en elpære, uden at leverandøren skal informere om en række sammenlignelige ting. Men mobilmarkedet bliver ikke taget helt så seriøst.

POLITIKERNE afviser, at det er en offentlig opgave at levere en konstant opdateret prisguide fra mobiljunglen.

Med god grund. Hvorfor spilde offentlig arbejdskraft på at gennemskue de konstant nye numre, i stedet for at lave regler, så kunderne uden videre selv kan pristjekke. Markedet vil have godt af at blive åndet i nakken af millionvis af kunder.

ET PAR af lovgiverne i dagens Ekstra Blad er inde på denne indlysende tilgang.

Muligvis vil det begrænse de sindssygt mange forskellige varianter af tilbud. En ekstra bonus!

Ekstra Bladets sveddryppende tjek fra fronten siger netop, at det alligevel er billigst at købe abonnementerne i ’løs vægt’. Resten betaler for en masse, de ikke har brug for.

Og vil nogle tjenester ikke være med – ja, så må de i gabestokken som forbrugerfjendske.



0 kommentarer
Vis kommentarer