Nu 30 procent mere pral

BEVIDSTHEDEN om, hvad der er i det, vi spiser, er voksende i disse år. De fleste af os vil gerne spare på både fedt og sukker.

Men mange fødevareproducenter har tilsyneladende som mål at gøre det svært for os at gennemskue, hvad der er sundt og mindre sundt. De prøver på at vildlede os.

Desværre virker deres numre alt for godt.

EKSTRA BLADET har været i supermarkedet og set på nogle af varerne. For eksempel Tulips 'Grofthakket leverpostej'. På pakken meddeler en mærkat med store typer:

'30% mindre fedt'.

30 procent mindre i forhold til hvad? Det fortæller Tulip ikke noget om, og det behøver firmaet heller ikke at gøre. Taskenspillerknebet virker nemlig ganske glimrende alligevel.

COPENHAGEN Business School har netop gennemført en omfattende undersøgelse, som viser, at vi i langt de fleste tilfælde rækker ud efter varen på hylden, der forjætter med 30 procent mindre fedt eller sukker.

Vi tager os ikke tid til at læse det med småt på bagsiden af pakken.

Havde vi gjort det, ville vi for eksempel have opdaget, at der i køledisken også er en leverpostej fra Åblomst. Den indeholder kun seks procent fedt mod Tulips 15 procent.

HVAD KAN vi så lære af det?

Ja, først og fremmest, at det er en god idé at læse det med småt på pakken, posen, tuben eller bægeret. Vi kan åbenbart ikke forvente, at leverandørerne gør det nemt for os at handle med omtanke.

Men det havde vi nok i forvejen en mistanke om.OG SÅ KAN vi forlange af virksomhederne, at de fortæller, hvad de sammenligner med, når de skriver, at en pølse indeholder 35 procent mindre fedt eller en pose slik 30 procent mindre sukker.

Alt andet er plat.

Læs side 22-23 og 24