Hvem har ansvaret?

IC4. Man bliver lidt træt, ikke? Nu har vi hørt så meget om de uhyrligt mange penge, det har kostet, at DSB valgte at købe 82 stort set ubrugelige IC4-togsæt.

Togene blev leveret med syv års forsinkelse, men det gør ikke så meget, for de er på det nærmeste ude af stand til at indgå i en køreplan. De fleste af dem bruger deres tid på at ruste op og blive overmalet med graffiti.

Milliarder er rullet, IC4-togene gør det kun undtagelsesvis. Men nu kan det da ikke blive værre, vel? Jo, det kan. Ekstra Bladet fortalte i går, at Danmark er gået glip af en rabat på 380 millioner kroner.

I 2009 indgik DSB et forlig med den italienske togproducent AnsaldoBreda, som gav en kompensation på 2,25 milliarder. 500 millioner var i form af rabat på køb af reservedele, og her er problemet. DSB har kun købt reservedele for 240 millioner med en rabat på 120 millioner. Nu er aftalen udløbet, og vi gik glip af 380 millioner.

DSB forklarer, at de ikke har overblik over, hvilke reservedele de får brug for i fremtiden. Der er jo ingen fornøjelse ved at købe reservedele til halv pris, hvis de slet ikke bliver taget i anvendelse.

DSB tilføjer, at forsvaret kunne have købt udstyr med rabat i stedet. Eller den københavnske Metro kunne have fået vogne, for de kommer fra samme koncern. Transportministeriet siger til gengæld, at det juridisk var umuligt for andre statslige operatører at udnytte rabatten.

Statsbanerne indgik en aftale, der har kostet skatteyderne 380 millioner kroner, og så vender vi tilbage til spørgsmålet i overskriften: Hvem har ansvaret?

Det korte svar er: Ingen. Vi taler om et uhyrligt pengespild, mens DSB er travlt optaget af nye bonusordninger til topcheferne.



0 kommentarer
Vis kommentarer