Dagens tilbud

Superbest-kæden i Danmark er snart fortid. Navnet er vel blevet for belastet som Superværst efter kødskandalerne.

Nu omdøber de norske ejere deres Superbest- og Spar-butikker til Meny og Kiwi. Med splinternyt koncept og ’gode kvalitetsvarer’ i Meny, som det loves – i modsætning til dårlige kvalitetsvarer? Og et Kiwi, hvor man – hvad Forbrugerrådet advarer mod – kun kan få rabat, hvis man melder sig ind i deres medlemsklub.

Danskere bliver ofte grønne af misundelse, når de køber ind på ferier ude i Europa: Skinkeskiverne er bløde, lyserøde lækkerbiskner i stedet for grå stykker svedigt sålelæder. Når man køber et halvt kilo blommer, er halvdelen (sjovt nok de underste) ikke et klamt, halvråddent ælte. Priserne er lavere – kvaliteten bedre. Man forstår godt, at madspildet herhjemme er horribelt. Varerne er gamle og dårlige, inden de når køkkenbordet, fordi vi tror, vi sparer.

Til gengæld har vi tre gange så mange butikker, som der egentlig er mennesker til, skønnes det. De konkurrerer stort set kun på pris, pris og atter pris. Deraf de lamme grøntsager og dødssyge kødvarer. De konkurrerer åbenbart bedst ved at skære på kvaliteten, når de ikke synes, de kan trykke priserne yderligere på grund af lønninger osv. Resultatet er, vi vader forbi hylder med det rene hundeæde.

Samtidig er danskerne et folk med tilbud på hjernen, hvad der er med til, at vi ligger, som vi har redt. En tredjedel af omsætningen er tilbud – langt højere end vore nabolande.

Ifølge Forbrugerrådet giver det bagslag – elevatorpriserne gør priserne uoverskuelige og fordyrer det hele. Bestemte varer er konsekvent på tilbud hver anden uge i visse butikker. De bliver aldrig solgt til ’hyldepris’.

Hele industrien med tilbudsaviser og tilbud er hamrende dyr. Aviserne skal trykkes og deles ud. Prisskiltene skal ændres ustandseligt. Tilbuddene skal dækkes ind på andre varer ... Ih, hvor vi sparer.

0 kommentarer
Vis kommentarer