Bulder om småting

I virkeligheden er det latterligt få personer, det drejer sig om, alle disse reklamebrøl, der hamrer ind i synet på os for øjeblikket:
Både Venstre og Socialdemokraterne er i fuld gang med valgkampen til det endnu ikke udskrevne valg. Budskaberne kører bl.a. som store reklame-eksempler på busser og plakatsøjler.

Men det antal af mennesker, kampagnerne drejer sig om, er jo meget, meget små.

Venstres provokerende budskab om, hvorvidt vi finder 454.215 kr til et par på kontanthjælp passende, drejer sig jo ikke om tusindvis af mennesker ... Faktisk kun 934 par ifølge Danmarks Statistik.
Socialdemokraterne poster ligeledes millioner af kr. i noget, der vedrører et sindssygt lille udsnit af befolkningen. Det er målsætningen om, at godt 30.000 flygtninge og indvandrere skal i et ’jobforløb’ – ikke job! – i løbet af de næste to år.

... Altså ikke just et stød i mellemgulvet på brede dele af de flere end fire millioner danskere, der skal i stemmeboksen.

Partierne har mere end firedoblet deres valgbudgetter siden 1994. Selv korrigeret for inflation er kurven markant opadgående. Så man kan undre sig over, at de ikke reklamerer med noget, der vedrører nogle flere?

En kommunikations-ekspert forklarer overbærende i dagens Ekstra Bladet, at disse kampagner jo slet ikke skal ramme almindelige danskere. De skal ramme en politisk dagsorden ...

De skal åbenbart bare sige ’noget’ om, hvad valgkampen skal handle om ... Og helst holde sig til en lille snip af det store billede, hvor partiet ikke kan komme i problemer med løftebrud.
Dét kan man da kalde mangelfuld forbrugervejledning, der vil noget. Kampagnerne er altså nærmest lidt heksekunst og fagter over en mørk gryde.

At det skal koste det firedobbelte af tidligere valgkampe er ubegribeligt: De siger mindre for flere penge.

71 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere