TRAGEDIEN i Københavns Havn forrige weekend, hvor en vandscooter for fuld hammer bragede ind i en lille udlejningsbåd og dræbte to amerikanske studerende, skulle komme. Det var bare et spørgsmål om tid. For reglerne på området er mildest talt vanvittige.
Med 300 hestekræfter og en vægt på 462 kilo er den vandscooter, som var skyld i dødsulykken, lige så heftig som den mest potente bil.
MEN LOVEN stiller ingen særlige krav til færdigheder. Man skal ganske vist være over 16 år og have kørekort til speedbåd for at sejle vandscooter, men prøverne kan overstås på en enkelt dag
– med beståelsesgaranti!
Ekstra Bladets medarbejder har uden besvær taget kørekortet, men føler sig bestemt ikke i stand til at betjene en sådan krabat og sejle den på betryggende vis.
DET TROR pokker. Man kan sammenligne med motorcykler. Ingen kunne drømme om at slippe førere løs i trafikken efter kun én dags undervisning.
Igennem årene har politiet fået mange henvendelser om vandscootere, der spreder skræk og rædsel i havnene. De har flere gange forårsaget livsfarlige situationer, uden at det har fået myndighederne op på mærkerne.
POLITIET forsvarer sig med, at fartbøllerne er næsten umulige at fange, og at man i øvrigt ikke har mandskab til at tage sig af den slags.
Justitsminister Søren Pape siger, at der vil ske noget. Han har lovet at indkalde en masse gode mennesker til et møde.
Så bliver der nok nedsat et udvalg, og så går tiden, alt imens dødsmaskinerne fortsat drøner rundt.
MEN DER SKAL handling til her og nu, før der med sommerens indtog bliver trængsel i havnene og langs strandene.
Man kunne starte med øjeblikkeligt at stille langt skrappere krav til førerbevis. Og forlange, at speedbåde og vandscootere registreres med nummerplade og ansvarsforsikring.
Alene udgifterne vil afholde en del fra at investere i det livsfarlige legetøj, og det vil også gøre det nemmere for politiet at finde frem til synderne.
INDTIL 2012 var det forbudt at sejle med vandscootere de fleste steder i Danmark, men så tvang EU-regler til en liberalisering af området.
Vi vil ikke bebrejde politikerne, hvis de vælger at blæse på EU og gå tilbage til forbudstiden.