Drømmetågen lettet

THORNING-REGERINGENS opreklamerede togfond ligger nu i en planmæssig nedsmeltning.

PLANEN VAR AT ØGE beskatningen af olien fra Nordsøen og poste pengene over i en storstilet forbedring af jernbanen for 28,5 milliarder kroner. I fremtiden skulle vi spare otte minutters kørsel mellem de store byer i en ambitiøs timeplan.

Thorning-regeringen havde som bekendt en svaghed for mirakuløse minutter – ligesom de 12 minutters ekstra arbejde der skulle sende velfærdssamfundet flyvende af sted mod nye højder.

MEN OLIEPRISERNE er faldet, og Finansministeriet har regnet ud, at der mangler 15,5 milliarder kroner. Togfonden har fra starten mere lignet ønsketænkning end en solid plan. Pia Olsen Dyhr, der var transportminister i 2013, da planen blev skabt, kvidrede dengang sorgløst, at skulle der ske et eller andet, garanterede regeringen at finde pengene et andet sted.

DET FÅR HUN SÅ rig lejlighed til nu sammen med de øvrige forligspartier bag togfonden, hvis de ikke skal stå tilbage med troværdigheden i laser. Venstre er som bekendt ikke selv med i forliget.

MAVEPLASKEREN NU, hvor over halvdelen af pengene mangler til de store planer, føles nok hårdere på Christiansborg end ude i ’virkeligheden’.

BEFOLKNINGEN har hele tiden haft afventende skepsis, fordi der åbenlyst var tale om fugle på taget, der blev talt op til en politisk genistreg for Thorning-regeringen Allerede dengang tvivlede mange på, at regnestykket holdt, for olieprisen var begyndt at dykke.

DERMED IKKE SAGT, at dele af planen ikke bliver virkelighed. Men den planlagte bro ved Vejle til over fire milliarder kroner har aldrig været Venstres livret. ’En stor udgift for at vinde otte minutter’, konstaterede Claus Hjort i går i en avis. Men en storstilet elektrificering af tognettet er alle enige om, og det burde være sket for mange år siden.

FORELØBIG ER Socialdemokraterne rasende over, at Claus Hjort på forhånd har fortalt, hvor stort hullet i togfonden er. Det er dårlig stil og helt uacceptabelt, mener S-ordfører Rasmus Prehn. Hvorfor dog det? Har vi ikke alle ret til at kende realiteterne?

SF ER OGSÅ RASENDE på forhånd og taler om politisk humbug fra Claus Hjorts side med påstanden om, at han vil spare på toginvesteringerne for at kunne give skattelettelser. Man kan sagtens finde pengene alligevel, hvis man vil, er SF’s synspunkt. Det vil vi gerne se! For de fleste vil gerne have masser af hurtige og præcise tog, og togdrift er altid et stedbarn for skiftende regeringer.

208 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere