Én stor valgannonce

STATSMINISTERENS nytårstale viste sig i lange træk at være oplæg til hendes senere store satsning med Helle-annoncer:

TRIN FOR TRIN kom lækre reklamefotos, der passede til afsnittene om børn, hjemløse osv. Vendinger fra talen gik igen i annonce-teksterne. Den strømlinede taktik har både vakt beundring og kvalme – men skaffet Thorning et forspring personligt i meningsmålingerne.

Senest har vi set nye sekvenser, der drog nytte af pr-værdien ved den tyske kanslers besøg i Danmark, som om det var en særlig gestus, at Merkel kom forbi.

ALT ER TIMET og tilrettelagt i statsministerens personlige kampagne. Kommer der mon også flotte bill-boards, der viser Thornings snarlige mindetale på 70-års dagen for Danmarks befrielse?

MEN I GÅR så det ud, som om annoncekampagnen hamrede ind i virkeligheden.
Teksten på en af de seneste Thorning-annoncer var, at ’Kommer du til Danmark, skal du arbejde’.

Og regeringen har ganske rigtigt fremsat et udspil for nyttejobs osv. til 30.000 flygtninge og indvandrere. Det kom i sidste måned. Et bredt flertal sagde umiddelbart nej – det var noget urealistisk sjask. Siden har det ikke været forhandlet.

I STEDET SMED regeringen så bare forslaget ud med løs hånd i folketingssalen i går.

DÉN HOVSA-AGTIGE metode regnes normalt for noget politisk dårligt håndværk.’Jeg glæder mig til diskussionen i folketingssalen’, sagde Henrik Dam Kristensen bare med sit vemodige Mona Lisa-smil.

JAMEN det er da godt, nogen glæder sig. Vælgerne må til gengæld tage sig til hovedet.

Flygtninge, indvandrere og kommuner er til grin, hvis forslaget som forventet fuser ud i ingenting. Formentlig har det kun den funktion, at Thorning kan påstå i en valgkamp, at hun stod klar med store forkromede planer, men ingen ville være med.

IGEN ET BEVIS på, at det kun kan gå for langsomt med at få udskrevet valget.

92 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere