Fup og fiduser

VI VED GODT, at der ikke er russere i russisk salat eller hunde i hundekiks. Vi har også vænnet os til, at man skal lede længe efter rejer i en rejeost.

Men fødevareindustrien er blevet dygtigere og dygtigere til at maskere ingredienser, så du lokkes til at tro, at madvarer i supermarkedet er sundere og bedre, end de er.

EKSTRA BLADETS maddetektiv sætter i dag fokus på madfup, bl.a. ved at lade to fødevare-eksperter vurdere en række produkter.

Resultatet er – som ventet – nedslående. Selv om vi har de højeste fødevarepriser i EU, er kvaliteten desværre ikke fulgt med i mange tilfælde.

INDUSTRIENS bestræbelser på at sælge påstået sund mad til de mange, som ønsker at tabe sig, udgør et særligt problem.

Branchen er enormt dygtig til at få fede, salte, søde og hårdt forarbejdede industrimadvarer til at se sunde og uskyldige ud.

Halvdelen af befolkningen er på slankekure i ny og næ. Desværre lader titusinder sig narre af tvivlsomme salgstricks.

ET EKSEMPEL: Alle ved, at det er sundt at spise fisk. En tube torskerogn fra Amanda Seafoods A/S lokker da også med, at den er rig på Omega 3-fedtsyrer. Men kun mikroskopiske bogstaver på tuben afslører, at kun omtrent en tredjedel af dens indhold er torskerogn.

Et andet eksempel: Fitness Granola fra Nestlé. Alene navnet udstråler styrketræning og sundhed, mens sandheden er, at produktet blot indeholder havregryn med masser af sukker.

HER SKULLE MAN tro, at Fødevarestyrelsen ville gribe ind med forbud. Men det sker alt for sjældent, og det bekymrer madeksperterne.

Som træningsfysiologen Henrik Duer siger: – De fleste har i en travl hverdag forståeligt nok ikke tid og overskud til at gennemskue, at produkterne er iklædt vildledende emballager, som i mange tilfælde signalerer det modsatte af, hvad de indeholder.

Heller ikke fødevareministeren har bevist i praksis, at han interesserer sig synderligt for problemet.

HELDIGVIS ER flere og flere forbrugere begyndt at læse det med småt.

Vi vil stærkt opfordre dem til at dele ud af deres viden – evt. via de sociale medier – når de støder på vildledende salgstrick.

Kun massiv boykot kan få smarte producenter til at stikke piben ind.

141 kommentarer
Vis kommentarer