Grøn alarm

HER I weekenden slog 301 danske forskere grøn alarm. Danmark er langtfra ordensduksen i den globale klimaklasse. Tværtimod.

I VIRKELIGHEDEN er danskerne blandt de værste ballademagere på de bageste rækker. Det skyldes vores kolossale forbrug samt udledning af CO2, der som bekendt er skyld i klimaændringerne.

DET VISER sig, ifølge forskernes indlæg i Politiken, at det danske CO2-udslip er langt større, end de officielle FN-opgørelser viser. 

Forklaringen er misvisende regnemetoder; f.eks. tæller CO2-forbruget til varer, vi importerer fra Kina, med i kinesernes regnskab, men det er jo os, der køber og bruger dem.

FORSKERNE slår fast, at det efterhånden er sidste udkald, hvis vi skal redde kloden. Og forskerne er ikke i tvivl om, hvad der skal gøres: 

Det skal være slut med blind fokus på vækst-vækst-vækst. I stedet skal vi satse maksimalt på at rette klimaet op.

DET LYDER jo som sund, grøn fornuft, som alle kan forstå. Bare ikke Danmarks såkaldte klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V). Han bedyrer i Politiken: ’Vi skal tage klimaudfordringen meget alvorligt.’ 

Hvorefter han konkluderer stik modsat forskerne: ’Økonomisk vækst er en forudsætning for, at vi kan prioritere en ambitiøs grøn udfordring.’

EGENTLIG KAN det ikke undre, at Venstre blæser på fakta og manipulerer med kvart-smarte oneliners. Det sker gang på gang.

Senest har statsminister Lars Løkke Rasmussen med henvisning til Verdensnaturfonden slået fast, at ’vi er verdens bedste til grønt iværksætteri.’

Ja, det var vi, før Lars Løkke blev statsminister. Verdensnaturfonden konklusion er utvetydig, at vi siden har mistet den grønne førertrøje.

HVOR HENRIVENDE ligeglad regeringen er med klima og miljø gav transportminister Ole Birk Olesen (LA) et larmende eksempel på i weekenden. 

I Jyllands-Posten postulerede han, at vi har brug for flere veje og broer. 

Da han blev konfronteret med, at antallet af jyske husstande, der generes af ekstrem bilstøj, er steget med 20.000 på fem år, svarede han: ’Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, som desværre påvirker mange mennesker langs vejene.’

PRÆCIS, og dette støjhelvede vil Dyt-Ole med sine rablende vej- og broplaner påføre endnu flere mennesker i jagten på endnu mere kold profit. 

Han repræsenterer alt det, som de 301 forskere advarer imod.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen