Annonce:
Annonce:

Hvad laver vi i Guinea?

Mette Frederiksen delte dette billede af sig selv og Jakob Ellemann på Instagram i forbindelse med afgangen til Ghana. Privatfoto
Mette Frederiksen delte dette billede af sig selv og Jakob Ellemann på Instagram i forbindelse med afgangen til Ghana. Privatfoto
Annonce:
Følg Lederen
EKSTRA BLADET MENER

DET LYDER SOM EN hårdtpumpet actionfilm. Danske frømænd i åben rib-gummibåd dræber fire pirater i et fjernt afrikansk farvand.

Klip til næste scene. Statsministeren er på vej ud til soldaterne, hun toner alvorstung frem på skærmen fra Ghana med Jakob Ellemann på slæb. Langt fra sms-skandaler, glemt er den skandaløse exit fra vores sidste mission, Afghanistan. Vupti.

Det er statskvinden i fuldt flor her, piratkrig, kugler, fri passage for en stolt søfartsnation.

DEN STORE MASKINE kværner. Lille Danmark er igen aktivister i den store farlige verden. Det lugter herligt af handlekraft. Socialdemokratisk råstyrke.

MEN STOP LIGE en halv sømil. Hvorfor er Esbern Snare overhovedet i Guinea-bugten? Hvad laver vi 8000 km fra danske farvande?

Jamen, vi skal da beskytte de danske skibstrafikken mod pirateri.

Annonce:

Hvorfor det? Ja fordi tre skibe fra de danske rederier Torm og Mærsk tidligere uden held er blevet forsøgt kapret i området.

SANDHEDEN ER, at de to selskaber er blandt de få danske rederier, der tager chancesejladsen i det farlige, men lukrative oliefarvand. Og deres magtfulde rederiforening har længe lobbyet kraftigt blandt politikerne for at få et skib afsted.

Men sejler de ’danske’ skibe i området under dansk flag? Betaler de dansk skat? Tankeren Torm Alexandra, der blev angrebet i 2020, sejler under Singapore-flag. Det samme gør Mærsk Cadiz, der ligeledes fik uønsket besøg af pirater.

Et spørgsmål mere: Hvor er vores venner? Esbern Snare er ikke en del af en Nato-mission. Vi er på solosejlads uden en international koalition.

DET HELE LUGTER AF hastværk. Og regeringen var advaret af en række eksperter.

Annonce:

Nu hænger vi så på de fire overlevende pirater. Hvad skal vi gøre ved dem? Skal vi sejle dem til Nigeria, som har dødsstraf for pirateri? Skal vi retsforfølge dem i Danmark? Skal de blive ombord eller sættes i en jolle og skubbes mod land? Svaret blæser i Guinea-brisen. Det hænger ikke sammen – det hænger i laser.

EN ENLIG DANSK FREGAT løser ikke problemet på havet. Pirateriet skal og må løses på land. Vi har skudt fire pirater, ja. Men så længe landene omkring bugner af olieklæbrige milliarder, korrupte jakkesæt og fejlslagne stater, vil der være unge mænd, der kaster sig ud i en jolle med en rusten AK-47.

Så hvad laver vi i Guinea?

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Vi byder dig velkommen til at deltage i Debatten her på Ekstra Bladet.
Få enkle regler skal overholdes.

  • Aktivér min adgang til Debatten
  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af Debatten.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Populært i Ekstra Bladet+

Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:

Mest læste lige nu

Når chefer falder opad
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: