Man burde lukke motorveje

Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Foto: Rasmus Flindt Pedersen

 Jeg elsker at køre i bil. Jeg tager den både på arbejde, og når jeg skal til Aarhus. Jeg ved godt, det er åndssvagt. Men det mest åndssvage er, at politikerne nu overvejer at bygge en ny vej til Jylland, den såkaldte ’Kattegatforbindelse’.

Idéen blev genoplivet af den tidligere borgerlige regering, og da de er endnu større bilentusiaster end mig, ville de kun bygge en forbindelse til biler. Prisen blev anslået til 60 milliarder. Ret mange penge.

Men det er ikke nok for socialdemokraterne. De vil både have en bil og togforbindelse, og så anslås prisen at blive op mod 136 milliarder.

Den nye forbindelse vil gøre bilturen fra Aarhus til København en halv time hurtigere. 

Men jeg synes ikke, at en halv time er 136 milliarder kr. værd. I parentes skal det lige bemærkes, at hvis der også skal køre godstog hen over de nye broer, så bliver det endnu dyrere. Så mon ikke Grundfos’ pumper og alt andet gods ender på lastbiler. 

Hvordan det kan blive klimavenligt, fordufter i bilosen.

Det mest uforståelige er dog, hvordan regeringen, der påstår at ville reducere Danmarks udledning af CO2 med 70 pct. og blærer sig med, at de har søsat verdens mest ambitiøse klimalov, så meget som kan tænke på at bruge 136 milliarder kr. på at fremme privatbilisme. Man burde sgu da lukke motorveje i stedet. 

Og det der med den sparede tid er næsten det mest tåbelige argument.

Man kan komme med hurtigtog fra London til Paris på lige godt to timer, en strækning, der er længere end fra Aarhus til København, som i dag tager næsten tre timer.

Hvad med at begynde med at lave hurtigtog i Danmark i stedet for at asfaltere endnu mere natur med broer og motorveje?

Hvis sådan en som mig skal blive mere klimavenlig og droppe min elskede bil, er det ret enkelt: Man skal bare give mig en hurtigere og bedre løsning. 

241 kommentarer
Vis kommentarer