Min mor savnede sin Polo til hun døde

 

Kollektiv nedsmeltning: Forleden skulle jeg til Vejle med toget, hvilket jeg fortalte en af mine venner. Og han spurgte straks, hvad billetten kostede:

’230 kr.,’ oplyste jeg

Det var billigt, mente han.

Nu kører jeg ikke så meget med tog, men ligefrem ’billigt’ at betale 230 kr. for en enkeltbillet fra København til Jylland, det synes jeg nu ikke.

Men min ven kendte DSB’s prisniveau og kunne fortælle, at jeg havde fået en af de billige Orange billetter. Siden er jeg begyndt at bemærke alle de, der brokker sig over priserne. Den anden dag så jeg kommunikationsrådgiver, David Tarp, skrive på twitter, at han lige havde betalt 872 kr. for en returbillet med DSB fra København til Randers. Og som han lakonisk bemærkede: ’Det er 150 kr. mere end min returbillet til Paris sidste weekend.’

Men der er ingen grund til at undre sig skrev en anden til mig på Facebook. ’Politikerne er i gang med at gøre hele DSB klar til privatisering i 2028, så vi følger EU’s masterplan. Venstre og LA vil have selvkørende biler. Forvent mere dårlig og dyr offentlig transport i de kommende år,’ lød beskeden til mig.

Faktum er, at DSB skal udbydes i mindre bidder inden 2028. I utallige rapporter er det fastslået, at det vil gøre togdriften billigere. Naturligvis ikke for passagererne, men for staten. DSB har netop offentliggjort et tab på 2,2 milliarder kroner i 2016 på grund af ubrugelige IC-4 tog.

Vi har allerede prøvet privatisering i det små med Arriva og Øresundstogene. Og fik vi flere tog til tiden ud af det? Ikke hvis du spørger passagererne på kystbanen, der har oplevet endnu længere ventetider efter, at deres pendlertog skal krydse Øresund.

Det er efterhånden naivt at tro, at den kollektive trafik er til for passagerernes skyld. Den er i den grad blevet udsultet og skubbet i baggrunden til fordel for privatbilismen. Det er også skønt at have sin egen bil, det er bare ikke alle, der har råd. Men bilen er livsnødvendig i dag, hvis man bor i en mindre by.

Det gjorde min mor eksempelvis, og da hendes Polo endelig gav op efter 22 års tro tjeneste, og lægen efterhånden mente, at hun som 87 årig måske skulle opgive egen bilkørsel, ja, så var hun låst fast i landsbyen. For her var der kun skolebusser til hverdag og ingen busser overhovedet i weekenden. Og vi er vel at mærke ikke i Udkantsdanmark, men 6 km fra motorvejen mellem Kolding og Esbjerg. Min mor savnede sin Polo, til hun døde.

Mens den kollektive trafik likvideres, taler regeringen om, at vi skal styrke provinsen og flytter tusindvis af statslige arbejdspladser vestpå. Glimrende ide, hvis det ikke var fordi, den er lige så hul som en tom flyttekasse.

Men vi har efterhånden forstået budskabet. Vi skal elske provinsen, dog må vi selv finde ud af, hvordan vi kommer rundt i den, hvis vi bor der.

Så følg den borgerlige tankegang og tag en taxa til Billund og flyv til Paris. Det er i hvert fald billigere end at tage toget til København.

200 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere