Annonce:
Annonce:

Nej, skal der siges

Annonce:
Følg Lederen
EKSTRA BLADET MENER

I MORGEN KAN en farce i dansk mediepolitik stoppes. Radio Loud kommer på mødebordet i Radio- og tv-nævnet. Det sker med en ansøgning om dispensation. Og nævnet bør afslå.

Ansøgningen går ud på at bortviske de afgørende forudsætninger for, at stationen i sin tid vandt udbuddet og dermed fik 65 mio. offentlige kroner om året i fire år til at producere ungdomsradio for. Radio Loud beder ikke bare om lov til at ændre navn til 24Syv. Det egentlige og virkeligt kritisable mål med dispensationen er, at Berlingske beder om lov til at bygge en privat podcastfabrik for offentlige penge, der var tiltænkt et helt andet formål.

RADIO LOUD SKULLE oprindelig live-sende det meste af døgnet. Det ønsker man at ændre til ’nyproduceret’ radio. Radio Loud kan så i stedet bruge pengene på at producere podcast-egnede programmer.

Annonce:

Berlingske Media kan dermed sikre sig 130 mio. kr. over de næste to år til at bygge en tronstol på det private podcast-marked. En privat aktør på podcast-markedet, Heartbeats, reagerede derfor mandag med et løfte: ’Hvis nævnet giver tilladelse til dispensation, er vi klar til at lægge sag an mod nævnet for brud på udbudsreglerne og statsstøttereglerne, da det betyder, at offentlige midler i vores øjne bruges konkurrenceforvridende,’ skrev Le Gammeltoft, direktør for og skaber af Heartbeats.

GAMMELTOFT GJORDE DET KLART, at havde vilkårene, Radio Loud nu forsøger at tiltuske sig på dispensation, været de oprindelige vilkår for radio-udbuddet, havde Heartbeats og andre private aktører selvsagt kastet sig ind i konkurrencen. Netop fordi udbuddet var live dab-radio, undlod man.

SÅ SENT SOM i sidste måned leverede et nyt Radio- og tv-nævn – nævnet er udskiftet i forhold til det, der godkendte Radio Louds oprindelige luftspejling af en ansøgning – en sønderlemmende kritik af Radio Loud. Kanalen fejler på stort set alle afgørende parametre, ifølge nævnets egen rapport.

Annonce:

Der sendes netop ikke live. Man dækker ikke hele landet. Der er ingen interaktion med lyttere osv. Det sidste er svært, når der reelt ikke er nogen. I første halvår 2021 har kanalen i snit haft 9000 lyttere, der har lyttet i fem sammenhængende minutter – om ugen. To tredjedele er i aldersgruppen 56 år og opefter. Louds pålagte målgruppe er de 15- til 32-årige.

FIASKOEN ER FULDSTÆNDIG. Skandalen er uomgængelig. Nævnet vil øge farcen ved at føje Louds ansøgning.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Vi byder dig velkommen til at deltage i Debatten her på Ekstra Bladet.
Få enkle regler skal overholdes.

  • Aktivér min adgang til Debatten
  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af Debatten.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Populært i Ekstra Bladet+

Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:

Mest læste lige nu

Vi kræver ikke Kasper Hjulmands afgang, men ...
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: