Annonce:
Annonce:

Nødlanding

Man skal imidlertid være SAS-entusiast herfra, til månen og tilbage igen, for at bilde sig ind, at det statslige flyselskab er reddet. Foto: Thomas Borberg
Man skal imidlertid være SAS-entusiast herfra, til månen og tilbage igen, for at bilde sig ind, at det statslige flyselskab er reddet. Foto: Thomas Borberg
Annonce:
Følg Lederen
EKSTRA BLADET MENER

ENGANG VAR Scandinavian Airlines noget eksklusivt. I dag er det eneste eksklusive, der er tilbage, at SAS lever på nåde af skatteborgernes penge.

Denne håndfodring, beskyttelse og pleje af et ellers grundlæggende konkursrettet foretagende burde være stoppet med den seneste strejke.

EFTER 3700 aflyste afgange, der chikanerede 380.000 passagerer, blev der indgået forlig med piloterne i den forgangne uge. Man skal imidlertid være SAS-entusiast herfra til månen og tilbage igen, for at bilde sig ind, at det statslige flyselskab hermed er reddet.

Vi kan tilsyneladende eftergive SAS al den gæld, vi vil, samt investere nye penge i det. Selskabet er notorisk elendigt ledet. Det har dertil vænnet sig til, at markedsøkonomien i modsætning til hos konkurrenter ikke er altafgørende.

Annonce:

DETTE HAR SAT sig i medarbejderne. Hvorfor vi snarligt kan forvente en ny konflikt – nu blot fra en anden medarbejdergruppe, der som piloterne heller ikke finder faren synderligt overhængende for at sende sin arbejdsgiver til himmels, om man vil.

Finansminister Nicolai Wammen (S) har på regeringens vegne – og med Venstre og Det Konservative Folkeparti som hælklappende tjenere – begrundet redningen med Københavns Lufthavn. Danmark eftergiver gæld og øger sin ejerandel af SAS fra godt 20 til 30 procent, fordi man er bange for, at Københavns Lufthavn ikke magter at opretholde sin position uden et statsligt flyselskab.

DET ER ØJENSYNLIGT urimeligt at antage, at andre vil overtage SAS’ position i tilfælde af en konkurs. I Danmark er der åbenbart ingen grund til – ikke engang blandt borgerlige – at overlade noget til markedskræfter, hvis skatteyderne kan holde for. Strejken alene har kostet en milliard kroner. Og SAS står nu, ifølge redningsplanen, overfor at skulle spare mere end 14 milliarder. Hvilket kun er halvdelen af den samlede gæld.

Måske intet under, at svenskerne har sagt held og lykke og smækket kassen i.

Annonce:

HVOR LANG TID og hvor mange penge tror SAS og politikerne i øvrigt, der skal til for at genvinde tilliden blandt kunderne? Og hvis det stik mod alle odds rent faktisk lykkes efter denne konflikt, hvad så med efter den næste?

Som man kunne læse i Ekstra Bladet onsdag, var Torben Andersen fra Aalborg kørt til København med familien i håb om, at de kunne komme afsted på ferie. Men SAS kunne ikke finde billetterne i sit system.

– Det har været et vanvittigt forløb. Jeg synes, at man burde lukke lortet og finde nogle andre, der kan finde ud af at drive et flyselskab, sagde Torben Andersen.

Vi er enige. Og der vil snart komme en ny anledning.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Vi byder dig velkommen til at deltage i Debatten her på Ekstra Bladet.
Få enkle regler skal overholdes.

  • Aktivér min adgang til Debatten
  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af Debatten.
232 kommentarer
Vis kommentarer

Mere fra Ekstra Bladet+

Mette Frederiksen er nordisk mester i mørklægning
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: