Parodi i køledisken

COOP er med god grund rasende over at få trukket den ny parodi på et ’dyrevelfærds-mærke’ for svinekød ned over hovedet.

NÅR supermarkeds-giganten  så samtidig over for Folketingets fødevare-politikere bliver hængt ud som uinteresserede i at være med til at forme ordningen, ryger pilen meget naturligt op i det røde farefelt.

COOP går nu i åben krig med fødevareministeren, og tak for det: Coop prøver at fremme øko og dyrevelfærd, og de vil hverken have det åndssvage fupnummer af et nyt mærke – eller have siddende på sig, at de ikke kunne få deres vilje og derfor skred, da det nye mærke skulle strikkes sammen. Coop blev snarere hældt ned ad brættet, fordi de var kritiske.

MEN så kørte toget ellers med udarbejdelsen af det nye ’stjernemærke’ i et uskønt parløb med Danish Crown, Dansk Supermarked og Fødevarestyrelsen. Det lyder ikke tillidsvækkende, og det er det absolut heller ikke:

STJERNEMÆRKET på svinekød er ren fis i en hornlygte. Formålet er at få solgt de konventionelle grise med et forlorent skær af dyrevelfærd. Ja, måske ligefrem snuppe noget af markedet for frilands-grise eller øko-grise, som jo boomer. Supermarkederne kan slet ikke følge med.

FORBRUGERrådet og Dyrenes Beskyttelse har også kritiseret det kommende mærke. Tilliden til de eksisterende mærker er jo stor og med god grund: Øko er øko. Friland er friland. Og en del er ’anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’. Men det gør det jo så også herrenemt at fravælge det konventionelle kød ...

NU sælger fødevareministeren det nye stjernemærke som en kæmpe tjeneste til forbrugerne. Men det er en sminkeøvelse ønsket af Danish Crown og de magtfulde gyllebaroner.

I STEDET for at overlade dyrevelfærden til forbrugerne på denne luskede og bevidst uklare måde skulle politikerne hellere selv tage noget af ansvaret og fortsætte med at hæve bundniveauet i de danske stalde. I stedet for at gå baglæns.

117 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere