Politiets sære logik

Arkivfoto: René Schütze
Arkivfoto: René Schütze

POLITIETS fotovogne blitzer løs mod fartbøller i byerne, men i langt mindre omfang på de farligste strækninger – nemlig ude på landevejene. Det er ellers her, antallet af fartdræbte boomer.

TIL GENGÆLD stanger politiet massevis af bøder ud i København, hvor fotovognene nærmest holder rundt om hvert gadehjørne. 

Men her har uheldene faktisk sjældent noget med høj fart at gøre. Så hvorfor satse så hårdt der med lige fotovogne?

ER DU forvirret? Så skal du i hvert fald ikke spørge chefen for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, som Ekstra Bladet prøvede. Overskriften blev meget betegnende: ’Jeg har ikke behov for at diskutere tal med dig’.

MED en nærmest prins Joachim-agtig, fornærmet stemmeføring vævede chefen, Erik Terp Jensen, afmålt og pigesur rundt i journalistens spørgsmål om den paradoksale brug af fotovogne. Det blev mest til ’spørg politikredsene’ og ’jeg siger intet om konkrete strækninger’. Tak for ingenting, Erik Terp Jensen.

KENDSGERNINGEN er, at mens der blitzes løs mere end nogensinde, og politiet kradser bøder ind for tæt på en milliard kroner, er antallet af dræbte i trafikken stort set uændret.

BILISTER, som Ekstra Bladet talte med, spørger meget naturligt: Hvorfor knalde bilister i stor stil, der kører 20 km/t. for stærkt på en motorvej eller i byzoner, når tre ud af fire, der bliver slået ihjel på grund af fart i trafikken, mister livet et helt andet sted? Nemlig på landevejene.

MIDT-OG Vestjylland har rekord i fartdræbte på vejene. Her døde 91 mellem 2011 og 2015. 

De har på papiret flest kontroltimer. Men kredsen er helt i bund, hvis man regner efter kontrol pr. kvadratkilometer.

VEJDIREKTORATET og politiet kører tilsyneladende i to forskellige verdener, viser Ekstra Bladets omfattende analyse og aktindsigter.

ALLE ved, at fart dræber. Alligevel får man en masse uldne svar på, hvorfor byzoner generelt er flot forsynede med fotovogne, mens de i langt mindre omfang gør gavn ude på landevejene, hvor 75 procent af fartdrabene sker. 

Byzonerne er også farlige, men sjældent på grund af for høj fart. Men nu har man selvfølgelig fra politisk hold meget fokus på fotovogne. Og bødeindtægterne!

FORSKERNE påpeger, at Danmark har en generelt slatten kontrol i forhold til f.eks. Sverige.

TIL GENGÆLD siger én forsker, at når kontrollen er for slap, giver det mening at kontrollere mest på veje med mange biler. Fordi ’folk er nødt til at mærke, der er risiko for at få en bøde’.

VEJDIREKTORATET kender også udmærket beviserne for, at fotovogne får folk til at køre pænere. 

Men de betvivler, at fordi man oplever fare for bøder i byerne, så kører folk nok også pænere ude på landevejene. 

Umiddelbart lyder det da også som noget vrøvl, og dødstallene tyder på, at Vejdirektoratet har ret.

366 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere