Sladrekortet

REJSEKORTET er så dumt og så mislykket, at der ikke er plads til at remse alle svaghederne ved systemet op. Så i dag nøjes vi bare med at beskæftige os med den seneste, der er kommet til offentlighedens kendskab.

NÅR DU tjekker ind på dit rejsekort, bliver din rejse registreret af Rejsekort A/S. Naturligt nok for du skal jo betale for turen.

Men Jyllands-Posten fortæller, at alle oplysninger om samtlige dine rejser bliver gemt i fem år. Siden 2011 har selskabet således registreret bevægelsesmønstret på mere end 100 millioner rejser, og samtlige oplysninger er opbevaret.

DUMT NOK i sig selv for hvad skal foretagendet dog med denne gigantiske mængde af viden om dets kunders adfærd? Men endnu værre bliver det af, at ikke færre end 843 medarbejdere har adgang til de følsomme persondata.

Simpel logik fortæller, at det store antal mennesker med mulighed for at se oplysningerne gør det meget sandsynligt, at nogen får lyst til at misbruge en viden, der bør være fortrolig. Og den helt enorme mængde af data sandsynliggør, at misbruget både kan blive alvorligt og omfattende.

Tænk på Se og Hør og Nets, hvor oplysninger om kendtes brug af kreditkort blev lækket og misbrugt, og gang det med et meget stort tal.

POLITI og Skat kan i øvrigt også få adgang til Rejsekort A/S’ data. I modsætning til de 843 medarbejdere skal myndighederne dog have en dommerkendelse, inden de kan få oplysningerne ...

BJØRN WAHLSTEN, som er direktør for Rejsekort A/S, begrunder den galopperende indsamling og opbevaring af persondata med bogføringsloven. Han følger bare loven.

Men den forklaring er et pænt stykke ude i hampen.

For det første fejlfortolker Rejsekort A/S nok loven. Muligvis bevidst, men netop i denne sammenhæng kan man ikke helt udelukke, at der er tale om inkompetence.

For det andet indsamler Rejsekort A/S vildt mange oplysninger, fordi indtægterne skal fordeles blandt de mange trafikoperatører, og fordi takstzonesystemet er indrettet med tanke for alle andre end kunderne.

TRANSPORTMINISTER Magnus Heunicke (S) tror ikke på Rejsekort A/S’ forklaring om, at loven fordrer den langvarige opbevaring af data, så han har sat en undersøgelse i gang.

Han kunne i samme hug forlange, at selskaberne bag Rejsekort A/S indretter kortet efter kundernes og ikke deres eget behov. Så ville de have brug for meget mindre lagerplads til data.

69 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere