Telekæmper skraber bunden

Følg Leder

TRE AF landets største teleselskaber lander med et brag i bunden, når man beder 3000 mobilkunder give deres selskab karakter.

NÅR kunderne har hængt i en kø i 20-30 minutter og endelig kommer igennem til en medarbejder, får de noget kvidder-kvidder fra de varme lande eller løfter om, at nu er alle kundens problemer løst. Eller at inden for 24 timer bliver man ringet op af chefen ... Goddaw do. Det er ren øregas. De hører aldrig fra nogen, og telefonen virker stadig ikke.

INGEN andre brancher ville kunne eksistere med så håbløs behandling af kunderne, siger forbrugernes mand i Ekstra Bladets store gennemgang af dette morads.

OLE Gudichsen, en kunde, fortæller rasende, hvordan han dybt fortrød, at han lod sig overtale, ved købet af en ny iPhone i sin lokale Yousee-butik, til at flytte mobilnummer til CBB. Da han skulle have gang i det nye nummer, skete der bare intet i ugevis trods gentagne opkald og uforskammet lange ventetider på at komme igennem.

NU – bagefter – da Ekstra Bladet kontakter direktøren, kaster den øverste chef, Jaap Postma, sig næsten fladt ned. Kun næsten. Nemlig efter indledningsvis at have antydet, at årsagen til ridserne i firmaets kundeservice ligger hos kunderne. ’Der var en del forvirring hos nogle kunder i forbindelse med sammenlægningen af TDC og Yousee’, anfører han. Underforstået, at det var kunderne, der var forvirrede – ikke systemet, der var noget klamp. Og så bavler han ellers videre om tekniske problemer, som om vi nærmest skal have ondt af Yousee. For til slut at indrømme, at firmaets processer, der skal sikre, at kunderne ikke skal henvende sig med det samme igen og igen, ikke har virket her. Nej – heller ikke her ...

FLERE teleselskaber prøver at score point over for Ekstra Bladets reporter ved at anføre, hvor få sager de taber i Teleankenævnet. Ja tak – det skyldes, at der nærmest er en 40 siders aftale med, skrevet med småt, til hvert abonnement. Den gør det i realiteten umuligt at klage over noget som helst. Kundens eneste mulighed er at flygte skrigende væk til et af de nye, små teleselskaber, der scorer høj tilfredshed og har en løsning, første gang man ringer. Mobiltelefoni er som produkt herreenkelt. Men det er lykkedes for teleselskaberne at gøre det totalt uigennemskueligt for kunderne.

DE gamle, store firmaer tager fejl, når de kortsigtet tænker på sig selv og på at optimere måden at tjene penge på: Færre ansatte, billigere medarbejdere, alenlange telefonsluser, før man får et uerfarent fæhoved i røret. ’Man kan spare sig fra fiasko, men man kan ikke spare sig til succes’, som en ekspert så rigtigt siger i dagens avis.

Seneste nyt

Benny bekræfter vores bange anelser om regeringen

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.