Telenor-bylden

TELEFONER og mail har ikke stået stille på Ekstra Bladets tech-redaktion siden artiklen i onsdags om svindel i Telenor. Den prikkede hul på en byld, og ud strømmer snyd af ældre og svage kunder i stor stil. Ekstra Bladet vil naturligvis fortsætte med at bore i sagen.

ALLE peger på, at den er helt, helt gal i mange af firmaets filialer og ikke kun i forretningen i Hundige, som vi beskrev. Her har man siden slutningen af juli foreløbig bortvist en chef og tre sælgere. De har også solgt telefoner og simkort til udenlandske kriminelle uden at sikre sig ordentligt id først.

KUNDER og ansatte peger stort set på de samme mønstre for fup og fiduser:

ÆLDRE og svage personer narres til at købe langt mere, end de har brug for. Hvad skal en ældre kvinde med seks simkort og et par datakort, hvis hun har mest brug for at ringe til sin datter et par gange om ugen?

I FLERE tilfælde lægger sælgeren oven i købet et par abonnementer oven i aftalen, efter at kunden har forladt forretningen, hvad der er regulær svindel. En tidligere ansat oplyste, at han en dag opdagede en kasse med omkring 1000 simkort på lageret. Da han tjekkede dem, var de solgt, men aldrig aktiveret. Kunderne havde betalt for dem, men havde aldrig opdaget det og aldrig haft brug for dem.

ET SIGENDE udtryk blandt smarte Telenor-ansatte er, at de ’knepper navnet’ på en kunde. Altså, at de knalder alle de abonnementer, de kan, på en kundes navn og personnummer.

MEDARBEJDERNE får ofte direkte instruktion i at pakke aftalepapirerne, så kunden ikke rigtig kan følge med i, hvad han skriver under på. Ældre, tummelumske kunder bliver fyldt med løgn om, hvor hurtigt de kan slippe ud af aftalerne igen.

KONTROLLEN har fanget de brodne kar, påstår 

ledelsen i Telenor. Det har vi svært ved at tro på. Kontrolsystemerne i Telenor har muligvis nappet et par stykker, men de må være elendige for ikke at have afdækket den strøm af oversalg af simkort, abonnementer og datakort, som nu kommer for dagen over for Ekstra Bladet. Og det er kun ganske få klager, Ekstra Bladet har fået over andre selskaber.

KLAGER man til Telenor, bliver man typisk dirigeret direkte ned til den forretning, der har snydt én, i stedet for til en central klageenhed, som andre telefirmaer opererer med. Nogle firmaer har ligefrem en kundeombudsmand.

KONTRAKTERNE med teleselskaberne er i årevis 

kritiseret for at være uigennemskuelige, og 

Telenor-sumpen understreger igen, at det er på høje tid, at der bliver skredet ind, når man bevidst går efter de svageste kunder.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere