Mit fly er aflyst. Hvad har jeg ret til?

Her er reglerne fra Forbrugereuropa.dk

Når et flyselskab aflyser en flyafgang, skal selskabet tilbyde dig valget mellem at få pengene tilbage for billetten inden syv dage eller blive ombooket ved førstgivne lejlighed. Ombooking skal ikke nødvendigvis ske med samme flyselskab. Du kan dog ikke kræve, at flyselskabet betaler en billet på en højere booking klasse.

Du skal desuden tilbydes gratis måltider og forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden og du skal have gratis adgang til at give meddelelse om din forsinkelse på telefon, fax eller e-mail. Hvis du selv har betalt for udgifter til mad og drikke, kan du kræve dem dækket af flyselskabet. Husk at gemme kvitteringerne.

Hvis en omlægning af rejsen betyder, at du først kommer af sted dagen efter det planlagte afgangstidspunkt, skal du også tilbydes gratis overnatning på hotel samt transport til og fra lufthavnen.

Det kan du gøre

• Gem kvittering for hotelophold.

• Gem kvitteringer for evt. køb af mad og drikke.

• Klag til luftfartsmyndighederne i det land, hvor aflysningen skete, hvis flyselskabet afviser dine krav. Gem kopi af klagen.

Kilde: Forbrugereuropa.dk

3 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere