Løkke: Vi skal gøre en god skole bedre

Danmark er nede på en 18.-plads, når det gælder børnenes læsefærdigheder. Det er ikke godt nok, siger Løkke

Udviklingen i den danske folkeskole er ikke god nok efter ni år med skiftende borgerlige undervisningsministre.

Det konkluderer statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kort efter, at den seneste PISA-undersøgelse om de danske skoleelevers færdigheder placerer de danske elever i midterfeltet, når det gælder læsning.

- Det er i hvert fald ikke godt nok. Men vi har en folkeskole i udvikling, og vi har en folkeskole, der i dag er bedre, end den var, siger han.

Han forventer, at resultatet vil være markant bedre ved næste PISA-måling.

- PISA er en måling af de 15-åriges færdigheder. De 15-årige har ikke haft fuld fornøjelse hele vejen gennem deres skoletid af de initiativer, den borgerligt-liberale regering har taget. Jeg føler mig sikker på, at den næste PISA-måling af de danske elevers læsefærdigheder vil vise et markant løft, siger han.

Statsministeren reagerer på, at Danmark er røget ned på en 18.-plads sammenlignet med 33 andre OECD-lande, når det gælder skolebørns læsefærdigheder.

Når VK-regeringen onsdag præsenterer 19 nye initiativer til en skolereform, er ambitionen at bringe Danmark op i top fem, både når det gælder læsning, regning og naturfagene. Overskriften er: Faglighed og frihed.

- Læsningen er nøglen til at åbne skattekisten, som folkeskolen tilbyder, siger statsministeren på sit ugentlige pressemøde.

Ifølge Lars Løkke Rasmussen er nogen af initiativerne et "kundskabsløfte", så børnene i løbet af ni år skal blive 10 år dygtigere, en sammenhængende seks timers skoledag for de små, et læseløft, så børnene skal være sikre og gode læsere allerede fra 2.-klasse, samt en øget fokus på, hvad som virker - "og ikke, hvad vi tror virker".

- Vi har en god folkeskole i Danmark, som bevæger sig i den rigtige retning, men når man ser på de 15-årige, så står vi i stampe, mens resten bevæger sig, siger statsministeren.