Ritt bruger 1,5 mio. på PR

Hovedstadens dronning tager de svage som gidsler i en kampagne, der kun handler om at promovere hende selv

Ritt Bjerregaard skærer 100 mio. kr. på det sociale område - men der er naturligvis råd til at spendere 1,5 mio. kr. på at promovere byens ukronede dronning. (Foto: David Høgsholt)
Ritt Bjerregaard skærer 100 mio. kr. på det sociale område - men der er naturligvis råd til at spendere 1,5 mio. kr. på at promovere byens ukronede dronning. (Foto: David Høgsholt)
Samtidig med at overborgmester Ritt Bjerregaard (S) har besluttet, at Socialforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune tilsammen skal skære op mod 100 mio. kr. på det forebyggende sociale arbejde, spenderer hun nu 1,5 mio. skattekroner på en kampagne med hende selv i fokus.

Hun tager tilmed de svage børn som gidsler i sin selvpromoverings-kampagne.

Under overskriften: ’Hvert barn sin chance’, har hovedstadens dronning fået trykt en stabel plakater, hvor hun inviterer til ’debatmøde med Ritt Bjerregaard’.

Usmageligt
Og det er usmageligt mener både Enhedslisten og SF.

– Vi har været imod det initiativ fra starten. Derfor stemte vi også som det eneste parti på rådhuset imod forslaget.

– Det gjorde vi, fordi vi mente pengene kunne bruges bedre ude hos de svage – på selve rugbrødsarbejdet. Vi ønskede at prioritere anderledes, siger socialborgmester Mikkel Warming (EL).

Drejer sig om Ritt
SF er overrasket over den måde, Ritt Bjerregaard har brugt pengene på.

– Vi stemte for kampagnen, fordi det i udgangspunktet lød som et godt initiativ. Men det undrer os, at Ritt ikke har inddraget borgmestrene Mikkel Warming og Bo Asmus Kjeldgaard (SF), eftersom kampagnen handler om deres indsatsområder. Det får én til at tænke, at kampagnen snarere drejer sig om Ritt, siger SF’s socialordfører Frank Hedegaard.

– Og set i lyset af de besparelser, vi er endt med at stå over for, bør vi revurdere, om de penge ikke kan bruges bedre, så de kommer de svage til gavn, tilføjer han.

Ikke første gang
Det er ikke første gang, overborgmesteren beskyldes for at have sin egen profilering som primært mål.

Knap havde Ritt indtaget sit borgmesterkontor, før hun lancerede kampagnen ’Mere åbenhed på rådhuset’.

Kampagnen betød bl.a., at 350.000 kr. blev brugt til at plastre Rådhuspladsen til med måtter med teksten ’Velkommen’. I dagene efter flød det med måtter overalt på rådhuset.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra overborgmester Ritt Bjerregaard.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere