Annonce:
Annonce:

Bilejere er sluppet billigt med afgiftsstigning

Det vil komme til koste de fleste bilejere maks 300 kroner, at ejerafgiften stiger, vurderer bilorganisation

Annonce:
Følg Politik

Det er en god aftale om fremtidens bilpark, som regeringens og dens støttepartier har præsenteret fredag eftermiddag.

For aftalen pålægger ikke bilister at købe en el- eller hybrid-bil, før de er mere klar til det, mener bilejernes organisation FDM.

- Vi synes, det er lykkedes at finde en fin balance mellem på den ene side at få rigtig mange grønne biler i fremtiden.

- Men samtidig gøre det på en måde, hvor man ikke i al for høj grad øger afgifterne for de mange danskere, der endnu ikke er klar til at skifte over til de grønne biler, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.

Med aftalen har partierne besluttet at sigte mod at have 775.000 el- og hybridbiler på vejene i 2030.

Bilafgifterne skal omlægges, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil. Imens det skal være billigere at købe en grøn bil.

Annonce:

Ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) vil det i 2025 koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

FDM vurderer, at der for de fleste vil blive tale om en stigning på mellem 200 til 300 kroner, alene når ejerafgiften stiger.

Ambitionen er dog at komme op på en million grønne biler i 2030.

I Klimarådet, der er regeringens uafhængige rådgivere på klimaspørgsmål, er en million el- og hybridbiler afgørende for, om Danmark når målet om at reducere CO2-udledningen med 70 procent sammenlignet med niveauet i 1990.

Alligevel ser rådets formand, Peter Møllgaard, den nye aftale som et fint udgangspunkt.

- Det er et fint sted at starte, og det vigtigste er i virkeligheden, at der kommer mere sikkerhed for bilkøberne i forhold til den grønne omstilling, siger han og tilføjer, at aftalen vil skabe større incitament for bilkøberne for at købe elbiler, end de har i dag.

Annonce:

- Vi kan sagtens se, at den afgiftsomlægning, der er foreslået, kan betyde flere biler end de 775.000.

- Vi har jo sagt, at mindst en million elbiler bør bidrage til at opfylde klimamålet. Men det kan vi egentlig godt forestille os, der kan komme med den aftale, der er lavet, siger Peter Møllgaard.

Partierne har som en del af aftalen besluttet, at de i 2025 gør status og drøfter, hvilke initiativer der kan igangsættes for at indfri ambitionen om en million grønne biler - og for at sikre den nødvendige finansiering.

FAKTA: Her er hovedpunkterne i aftale om grønne biler

Regeringen har fredag eftermiddag indgået en aftale med støttepartierne, De Radikale, SF og Enhedslisten, om at få flere grønne biler på vejene i 2030.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* 775.000 grønne biler i 2030.

Aftalen afsætter finansiering, der skal sikre, at der kører 775.000 grønne biler på vejene i Danmark i 2030. I aftalen er der dog en 'ambition' om, at det tal skal øges til én million grønne biler i 2030. Her håber partierne, at den teknologiske udvikling kan hjælpe, uden at det koster noget for staten.

* Arbejde for stop for salg af nye fossile biler senest i 2030.

Det er i dag ikke muligt i henhold til gældende EU-ret at indføre et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark. Aftalen betyder, at regeringen skal arbejde for, at der på EU-niveau indføres mulighed for et forbud, samt mulighed for ambitiøse CO2-krav for biler og varevogne i EU.

* Omlægning af afgifter for person- og varebiler.

Aftalen omlægger bilafgifterne, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil, mens det skal være billigere at købe en grøn bil.

- Der sker en mindre justering af registreringsafgiften, så det er bilens værdi og CO2-udledning, der bestemmer, hvor stor afgiften skal være.

- Derudover stiger udligningsafgiften for dieselbiler fra 2021 med 300 kroner i gennemsnit. Der er tale om en stigning på 21 procent.

- Også ejerafgiften stiger over en årrække. Fra 2022 til 2026 stiger den årligt mellem tre og ti procent.

Ejer- og udligningsafgiften laves om, så den tilpasses efter, hvor mange gram CO2, bilen udleder per kilometer, og ikke hvor langt bilerne kører på en liter benzin eller diesel.

Ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) vil det i 2025 koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

* Lav elafgift til opladning af biler.

Som en del af aftalen vil særordningen med lav elafgift til opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler forlænges til og med 2030.

* Kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Med aftalen pålægges danske og udenlandske lastbiler en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

* Forsøg med road pricing.

Regeringens støttepartier, De Radikale, SF og Enhedslisten, vil gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene. I aftalen afsættes der midler til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler. Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

Kilde: Finansministeriet.

FAKTA: Her er hovedpunkterne i aftale om grønne biler

Regeringen har fredag eftermiddag indgået en aftale med støttepartierne, De Radikale, SF og Enhedslisten, om at få flere grønne biler på vejene i 2030.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* 775.000 grønne biler i 2030.

Aftalen afsætter finansiering, der skal sikre, at der kører 775.000 grønne biler på vejene i Danmark i 2030. I aftalen er der dog en 'ambition' om, at det tal skal øges til én million grønne biler i 2030. Her håber partierne, at den teknologiske udvikling kan hjælpe, uden at det koster noget for staten.

* Arbejde for stop for salg af nye fossile biler senest i 2030.

Det er i dag ikke muligt i henhold til gældende EU-ret at indføre et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark. Aftalen betyder, at regeringen skal arbejde for, at der på EU-niveau indføres mulighed for et forbud, samt mulighed for ambitiøse CO2-krav for biler og varevogne i EU.

* Omlægning af afgifter for person- og varebiler.

Aftalen omlægger bilafgifterne, så det bliver dyrere at have en benzin- eller dieselbil, mens det skal være billigere at købe en grøn bil.

- Der sker en mindre justering af registreringsafgiften, så det er bilens værdi og CO2-udledning, der bestemmer, hvor stor afgiften skal være.

- Derudover stiger udligningsafgiften for dieselbiler fra 2021 med 300 kroner i gennemsnit. Der er tale om en stigning på 21 procent.

- Også ejerafgiften stiger over en årrække. Fra 2022 til 2026 stiger den årligt mellem tre og ti procent.

Ejer- og udligningsafgiften laves om, så den tilpasses efter, hvor mange gram CO2, bilen udleder per kilometer, og ikke hvor langt bilerne kører på en liter benzin eller diesel.

Ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) vil det i 2025 koste 175 kroner ekstra halvårligt at fastholde en benzin- eller dieselbil.

* Lav elafgift til opladning af biler.

Som en del af aftalen vil særordningen med lav elafgift til opladning på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler forlænges til og med 2030.

* Kilometerbaserede afgifter for lastbiler.

Med aftalen pålægges danske og udenlandske lastbiler en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

* Forsøg med road pricing.

Regeringens støttepartier, De Radikale, SF og Enhedslisten, vil gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene. I aftalen afsættes der midler til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler. Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

Kilde: Finansministeriet.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Her har Mette Frederiksen tabt stort set alle slag
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: