Byggeri af Femern-tunnel starter snart efter års venten

Et flertal sætter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år. Den bliver verdens længste

Doorstep om Femern Bælt-forbindelsen i Transport- og Boligministeriet i København, fredag den 24. april 2020. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Doorstep om Femern Bælt-forbindelsen i Transport- og Boligministeriet i København, fredag den 24. april 2020. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Der har været utallige klager, og forbindelsen har været årevis undervejs, men nu skulle det være sikkert, at man kan påbegynde byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der med sine 18 kilometer, er verdens længste af sin slags.

Byggeriet starter fra næste år, har et politisk flertal besluttet fredag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne spare dyrebar rejsetid, når de kører fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder tidsperspektivet et konservativt skøn, selv om projektet allerede er udskudt flere gange.

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa. Den betyder, at vi kan forkorte rejsetiden med en time i bil og op til to timer med tog mellem København og Hamburg.

- Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger Benny Engelbrecht på et pressemøde.

Det vil forkorte rejsetiden, så den blot tager ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Det er projekter for 28 milliarder kroner, der bliver sat i gang. Den samlede pris anslås til at være knap 58 milliarder kroner, og den bliver betalt af brugerne af forbindelsen på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

Da renten er lav i øjeblikket, kan der optages mere fordelagtige lån, men det vides endnu ikke, hvad det betyder for den samlede pris.

Ministeren oplyser dog, at tilbagebetalingen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil tage 36 år.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Færgefartselskaberne Scandlines og Stena Line har klaget over ulovlig statsstøtte, men EU-Kommissionen har to gange givet grønt lys til projektet.

Også miljøorganisationer har klaget over forbindelsen og anlagt sag i Tyskland, hvor udfaldet ikke kendes, da sagerne er berammet til september og oktober måned.

- Det kan godt være, at de retssager ved de tyske domstole betyder, at der er dele af projektet på den tyske side, som skal justeres.

- Det er et spørgsmål for de tyske myndigheder at håndtere det. Vi afventer, at de afsluttes, før man påbegynder anlægsarbejdet på den tyske side, siger transportministeren.

Anlægsarbejdet vil umiddelbart være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022. Ejeren er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.

FAKTA: Sådan bliver Femern-forbindelsen

Femern-forbindelsen har været nogle år undervejs, siden Folketinget vedtog projektet i april 2015. Den er blevet godkendt af EU, krævet undersøgt igen og derefter godkendt igen.

Fredag har et politisk flertal i Folketinget givet projektet grønt lys, så byggeriet kan begynde fra næste år.

Læs mere om forbindelsen her:

* Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.

* Det vil tage 10 minutter at køre igennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. I dag tager overfarten på samme strækning 45 minutter.

* I tunnelen af beton skal der være en tosporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane.

* Prisen anslås til at være 57,9 milliarder kroner.

* Det er planen, at byggeriet skal stå færdig i midten af 2029.

* Forbindelsen skal betales af dem, der skal bruge den - på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

* Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen.

* EU har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt, da det ifølge unionen kan fjerne en flaskehals mellem Skandinavien og resten af Europa. EU har derfor støttet projektet med 'et betydeligt milliardbeløb'.

* I juli 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at byggeriet - der dengang indeholdt en del mere statsstøtte - ikke var konkurrencestridigt.

* I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionen igen skulle undersøge, om der skulle bruges for mange statslige midler på byggeriet.

* I marts 2020 godkendte EU-Kommissionen igen finansieringen.

Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.