Afsløring: Frank fanget i bryllupsfidus

Særbehandling: Frank Jensens ansatte hjalp til med at koordinere og planlægge vielse og gratis rådhusreception til nær parti-kammerats og eks-sekretærs datter

Frank Jensen har sat ansatte til at koordinere en større bryllupsreception for en tidligere ansats datter. Foto: Jens Dresling
Frank Jensen har sat ansatte til at koordinere en større bryllupsreception for en tidligere ansats datter. Foto: Jens Dresling

Københavns overborgmester Frank Jensen forholdt sig helt tavs under kommunalvalgkampen om beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslevs (R) gratis bryllupsreception på Københavns Rådhus. Bortset fra at han meldte ud, at lækagen om den radikale borgmesters bryllup kom fra hans forvaltning.

Nu kan Ekstra Bladet afsløre, at den socialdemokratiske overborgmesters personlige assistent har hjulpet med til at koordinere en vielse og bryllupsreception, så datteren til nære bekendte gratis kunne tage imod ca. 100 gæster på Københavns Rådhus.

Der var tale om datteren til Frank Jensens tidligere personlige assistent, som var gift med Jensens nære partifælle og ministerkollega, Jakob Buksti.

Vielsen og receptionen foregik i den store festsal - kendt som stedet, hvor kendte og sportsstjerner spiser rådhuspandekager - efter parret var blevet viet af overborgmesteren. Derudover benyttede parret også Gobelinsalen til opstilling af fade, champagne osv. For almindelige borgere er prisen for brug af festsalen en hel dag 65.000 kroner.

Særbehandling
Frank Jensen accepterede at vie parret, hvorefter overborgmesterens egne ansatte ydede en særbehandling, som ikke umiddelbart er andre af de ca. 5000 par, der årligt vies i København forundt.

I en aktindsigt udleveret til Ekstra Bladet fremgår det, at parret henvendte sig til Frank Jensen i februar 2016 for at høre, om han ville vie dem i efteråret.

Herefter gik overborgmesterens ansatte fluks ind i arbejdet med at koordinere begivenhedernes gang på rådhuset.

Egen kontaktperson

Blandt andet blev både Frank Jensens sekretær samt hans personlige assistent, Nanna Westerby, sat i værk med at besvare en længere række mails, undersøge pladsforhold og stykke en køreplan sammen for selve vielsen og bryllupsreceptionen, som fandt sted lørdag d. 10. september 2016 kl. 16.00. Et tidspunkt, hvor Københavns Rådhus ellers er lukket for andre borgere og for de borgerlige vielser, der finder sted om lørdagen.

'Tillykke med brylluppet! Som sagt ledsager jeg Frank til arrangementet - og er jeres kontaktperson. Så hiv endelig fat i mig, hvis I har spørgsmål', skriver Nanna Westerby bl.a. til parret.

Nanna Westerby bistod også på selve dagen med hjælp.

Mailkorrespondancen fandt sted henover vinteren, foråret og sensommeren 2016. I begyndelsen var aftalen, at vielsen skulle foregå i Magistratsalen, der er overborgmesterens mødelokale, men på grund af de mange gæster tilbød Frank Jensens personlige assistent, at bryllupsselskabet i stedet kunne benytte den store festsal.

På parrets forespørgsel blev der derudover givet tilladelse til, at selskabet kunne benytte Gobelinsalen til at servere kage og champagne.

I mailkorrespondancen fremgår det, at Frank Jensens ansatte gjorde sig umage med, at der ikke kom udgifter for parret ved at bruge festsalen:

'Vi holder vielsen i festsalen. Den er også så utrolig smuk. Eneste er dog, at vi kan låne den på betingelse af, at der ikke er udgifter forbundet med det', skrev Nanna Westerby i en mail d. 1. september 2016.

Parret havde selv - i modsætning til Anne Mee Allerslev - kage og champagne med. De stod også selv for at arrangere oprydning. Men de slap i lighed med den radikale borgmester for at skulle betale for leje af lokalerne.

Ekstra sal og fotos

Da der ikke umiddelbart var borde til servering af champagne og kage i festsalen, fik parret derfor aftalt med Frank Jensens folk, at de kunne benytte den tilstødende Gobelinssal.

'Og fint med glas osv. i Gobelinssalen. Det samme gælder her: at der muligvis står ekstra møbler derinde, men der kan sagtens serveres derinde alligevel', skriver Nanna Westerby i mailen.

Udover den ca. en time og 15 minutter lange reception gjorde parret flittig brug af rådhuset ved forud for bryllupsdagen at ankomme med fade, glas, servietter etc. om fredagen samt at lade glas og fade stå frem til mandag efter brylluppet.

Derudover fik brudeparret også eksklusiv adgang til at komme ind og få taget bryllupsbilleder på det lukkede rådhus ca. halvanden time før receptionen ved at kunne ringe til rådhusvagterne.

Fakta: Sådan kom brylluppet i stand

8. februar 2016: Parret spørger, om Frank Jensen vil vie dem.

22. februar: Frank Jensens sekretær accepterer og foreslår vielse kl. 16.00.

23. februar: Nanna Westerby (NW) sættes på som parrets egen ’kontaktperson’ og stiller sig til rådighed for parret.

24. februar: NW orienterer bryllupskontoret på Københavns Rådhus om det kommende bryllup.

11. april: NW orienterer om, at parret skal gå ind ad bagindgangen på bryllupsdagen, da rådhuset er lukket for alle andre. NW stiller sig til rådighed som den, der henter gæsterne.

21. august: Parret spørger, hvordan dagen skal forløbe.

26. august: NW fortæller, at de på rådhuset har haft gang i det store udredningsarbejde og tilbyder af pladshensyn, at parret kan bruge festsalen. Herudover sender NW et detaljeret program for forløbet på rådhuset.

31. august: Parret spørger, om de også kan bruge Gobelinsalen – og om de må komme ind på rådhuset halvanden time før vielsen til bryllupsbilleder.

1. septmeber: NW fortæller, at parret også godt kan bruge Gobelinsalen, samt at parret ved at ringe til rådhusets vagter kan komme ind og få taget bryllupsbilleder. Derudover får parret at vide, hvor deres glas og fade kan stilles efter oprydning til afhentning mandag efter vielsen.

2. september: Parret oplyser, at et familiemedlem vil komme 45 minutter før vielsen for at sætte op til serveringen ved receptionen. Derudover spørger de, om de kan komme forbi med glas og fade fredag før vielsen.

5. september: NW fortæller, at parret godt kan aflevere glas og fade fredag – dog henviser hun til, at andet personale kan tage imod tingene, da hverken NW eller Frank Jensens sekretær er på arbejde.

Mailen, hvor det fremgår, at parret låner rådhusets lokaler efter almindelig lukketid.

Forud for brylluppet accepterer Frank Jensens personlige assistent, at brudeparret kan aflevere glas og fade til ansatte på Frank Jensens kontor fredagen før brylluppet.

* * *

Frank J: Det er en kommunal opgave

Frank Jensen. Foto: Stine Tidsvilde
Frank Jensen. Foto: Stine Tidsvilde
 

Ekstra Bladet ville gerne have interviewet overborgmester Frank Jensen om, hvorfor hans ansatte har været med til at koordinere en gratis bryllupsreception på Københavns Rådhus.

Frank Jensen har imidlertid valgt at sende skriftlige svar på Ekstra Bladets spørgsmål. Her afviser han, at man kan kalde den en time og et kvarter lange seance efter brylluppet, hvor der blev serveret champagne og kage i festsalen - og som hans egne ansatte var med til at koordinere - for en reception.

Der var i stedet, ifølge overborgmesterens definition, udelukkende tale om en 'vielse' på linje med de 5000 andre, rådhuset årligt gennemfører i samlebåndstempo inden for almindelig åbningstid.

- Der var ikke tale om en bryllupsreception. Der var tale om én af 5000 årlige vielser på rådhuset. At mine medarbejdere koordinerer vielsen, skyldes, at der er mig, der skal vie parret. Mine sekretariatsmedarbejdere koordinerer alle de arrangementer, jeg deltager i som overborgmester - vielser, møder, besøg, borgermøder med meget mere, skriver overborgmester Frank Jensen til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har også spurgt overborgmesteren, hvorfor det ikke skulle koste noget at bruge den store festsal:

- Hvorfor skulle de private borgere ikke betale for brug af lokalet?

- Der er ingen borgere, der betaler for at blive viet på Københavns rådhus. Det er en kommunal opgave at vie, og derfor betaler borgere ikke lokaleleje for at blive viet.

- Hvorfor fortalte du ikke om sagen i forbindelse med afsløringerne af Anna Mee Allerslevs og Cecilia Lonnings bryllupper på rådhuset?

- Som sagt er der tale om en ud af 5.000 årlige vielser. Vielser gennemføres som udgangspunkt i Bryllupssalen, men kan også foregå i andre lokaler på Rådhuset, f.eks. i lokaler i tilknytning til borgmesterkontorerne eller i Rådhushaven. Det er helt almindeligt accepteret og indenfor reglerne, at de nygifte par kan samles efter vielsen med de gæster, som har overværet vielsen til f.eks. et glas medbragt champagne og et stykke kage, så jeg har svært ved at se, hvad det var, jeg skulle fortælle.

Unfair fordel
Københavns kommune har i en redegørelse til Ankestyrelsen efter Anna Mee-sagen slået fast, at det var i strid med egne regler at låne lokaler til borgerrepræsentationsmedlemmer, da det vil indebære en unfair fordel i forhold til private udlejere.

Men ifølge Frank Jensen var der slet ikke tale om et 'udlån' af lokalet, selvom hans egen PA bruger netop det udtryk i mailkorrespondancen med brudeparret.

- Der var ikke tale om et gratis lokaleudlån, men om en af 5000 årlige vielser, der finder sted på rådhuset som er en del af kommunens opgave. Desuden var parret gjort opmærksom på, at de ikke kunne lægge beslag på salen eller flytte rundt på møbler, tvært imod skulle de rykke hen i et hjørne af salen, hvis salen skulle bruges til andre formål, lyder det fra Frank Jensen.

Ekstra Bladet har før jul spurgt Københavns kommune, hvor mange andre borgere, der gratis har kunnet benytte festsalen på rådhuset. Dette har Københavns kommune ikke svaret på inden deadline.

 

* * *

Nær parti-kammerats papdatter

Frank Jensen og Jakob Buksti var nære allierede i 90'ernes socialdemokratiske top. Foto: Kim Nielsen
Frank Jensen og Jakob Buksti var nære allierede i 90'ernes socialdemokratiske top. Foto: Kim Nielsen
 

Det var papdatteren til Frank Jensens nære partifælle Jakob Buksti, som samtidig er datter til Frank Jensens tidligere personlige assistent, der i september blev viet på Københavns Rådhus.

Frank Jensen og Jakob Buksti vær nære allierede i det fejlslagne forsøg på at gøre Frank Jensen til S-formand i 2005.

Bukstis kone, Yvonne Schantz, hvis datter det var, Frank Jensen viede, var personlig assistent for Frank Jensen i hans første år som overborgmester.

En ombudsmandsundersøgelse afgjorde i 2010, at flere af Frank Jensens medarbejdere var ansat i strid med reglerne.

Jakob Buksti døde i 2016.

 

* * *

Eksperter: Problematisk

Det er problematisk brug af kommunale ressourcer at lade kommunens embedsmænd hjælpe med til at planlægge en reception for et bryllupsselskab på Københavns rådhus.

Sådan lyder vurderingen fra to eksperter i forvaltningsret, som Ekstra Bladet har talt med.

– Det lyder meget ualmindeligt. Det er ikke noget, en overborgmesters ansatte skal involvere sig i. Det centrale spørgsmål er, om borgerne har fået en fordel foran alle andre, siger lektor i forvaltningsret og kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch.

Skattekroner
– I det omfang, Frank Jensen vil hjælpe sine venner og bekendte og vie dem: Intet problem i det. Men når han begynder at bruge skattekroner og får embedsmænd til at hjælpe med – så bliver det problematisk, siger Roger Buch.

Også professor i forvaltningsret ved RUC, Bent Greve, finder brugen af Frank Jensens embedsmænd til bryllupsplanlægningen betænkelig:

– Jeg må sige, at det er ikke efter min forståelse en god måde at bruge offentlige ressourcer på. Selvfølgelig skal der være svar på praktiske spørgsmål i forhold til tidspunkter og borgmesterens kalender. Men Frank Jensens PA vil ikke normalt indgå i planlægningen af detaljer om private arrangementer. De er til for at sikre, at overborgmesterens kalender passer og sørge for, at selve hans deltagelse fungerer. De vil normalt ikke indgå i at skulle lave praktiske arrangementer for andre.

464 kommentarer
Vis kommentarer