Hvordan løser vi trafikproblemerne

Skal det være gratis at parkere i udkanten af byerne, hvis man fortsætter med kollektiv trafik? Eller har du bedre forslag til regeringens kommission, der skal kigge på problemerne efter betalingsringen er stendød

Skal du kunne parkere her en hel dag, alene for udgiften til en tog- eller busbillet, hvis du kører videre med kollektiv trafik? (Foto: Jan Grarup)
Skal du kunne parkere her en hel dag, alene for udgiften til en tog- eller busbillet, hvis du kører videre med kollektiv trafik? (Foto: Jan Grarup)

Uanset om betalings- eller trængselsringen er stendød eller bare er gået i vinterhi, så skal der diskuteres alternativer.

Regeringens 'skyd-mig-selv-i-foden'-afvikling af planerne om betalingsringen betyder ikke alene højere bilafgifter på leasing- og demo-biler (fra i år) eller en mindre nedsættelse af priserne i den kollektive trafik (fra næste år).

Næh, næh - vi skal skam også have en kommission.

En række eksperter skal samles. Og som altid i udgangspunktet: Så hurtig som muligt.

De skal drøfte trafikale ændringer, der kan nedbringe vanskelighederne med tæt trafik i storbyerne, ikke mindst i myldretiden.

Regeringen har afsat en milliard kroner, hvor halvdelen skal bruges til at nedsætte billetpriserne, mens den anden halvdel skal bruges til at forbedre den kollektive trafik.

Og 500 millioner kan kommissionen trods alt ikke fyre af på danskvand, kaffe og wienerbrød til møderne - som vi må formode skal holdes udenfor almindelig kontortid for ikke at påvirke myndretids-belastningen.

Men hvad skal resten bruges til?

Der er masser af forslag, nogen vil have GPS-baseret finansiering fra bilisterne, så det bliver dyrere at køre ind til byerne i højbelastningst-perioder, andre vil udnytte noget der kaldes ITS, som er en slags 'intelligent trafikstyring', som skal gøre det hurtigere at komme gennembyerne i myldretiden.

Man kunne også forestille sig, at man genopliver og udvider tidligere ideer, som f.eks. at når man parkerer ved en S-togsstation, metro-station, bus-knudepunkt eller andre steder, hvor man let kan komme videre med kollektiv trafik, så trækker du en billet til tog eller bus, som samtidig giver dig gratis parkering.

Hvis man alene vil løse problemerne i myldretiden, så kan ordningen jo begrænset til mellem seks og ni om morgenen.

Se også: Det sagde de om betalingsringen

Med de parkerings-priser der er i storbyerne, så skal der nok være nogen med styr på de private udgifter, der konstaterer at det kan betale sig at smide øsen - og slippe for udgifterne til rekorddyr benzin, belastning af dytten i slow-kørsel, mere afslappede stemmebånd, når man ikke skal skrige frustrationer over sneglefart ud over sagesløse medtrafikanter - og snuppe tog eller bus.

Men hvad synes du? ekstrabladet.dk's afdeling for vederlagsfrit input til statslige kommissioner beder dig komme med dine forslag - og kommentarer til andres - i feltet herunder.

Så skal vi nok forstyrre eksperterne med de bedste.

0 kommentarer
Vis kommentarer