De enkle forklaringer: Derfor faldt ringen

Arbejdet med betalingsringen var simpelt hen ikke forberedt godt nok, Socialdemokraterne lyttede ikke nok til baglandet, og medierne havde også en andel i ringens død

De store tabere i sagaen om betalingsringen - længst borte i billedet Margrethe Vestager (R), der diskuterede international politik i Bruxelles, mens balladen kørte herhjemme. (Arkivfoto: Jakob Jørgensen)
De store tabere i sagaen om betalingsringen - længst borte i billedet Margrethe Vestager (R), der diskuterede international politik i Bruxelles, mens balladen kørte herhjemme. (Arkivfoto: Jakob Jørgensen)

Betalingsringen om København blev aldrig noget ønskebarn og blev aflivet, før den så dagens lys. Men hvorfor?

Socialdemokraterne trak i bremsen og droppede betalingsringen, da presset fra baglandet blev for stort, lyder flere bud.

- Der er et stærkt CD-segment (Centrum Demokraterne, red.) i Socialdemokraterne, der brænder for egen bil og ikke ønskede en betalingsring.

- Det segment er meget stærkere, end man havde troet, siger en rådgiver i partiet til ekstrabladet.dk.

Villy Søvndal og SF bliver fremstillet som de helt store tabere i betalingsringen.

Læs også: Villy skulle have scenen for sig selv

Men statsminister Helle Thorning-Schmidt og Socialdemokraterne står er ditto rystet, mener politisk kommentator Hans Engell:

- Fordi de undervurderede sagens alvor. Lyttede ikke til advarslerne. Og fordi Helle ikke skar igennem for måneder siden. Den beslutningen, der blev truffet i går, kunne lige så godt være taget for tre måneder siden, skriver Engell i Ekstra Bladet i dag.

En gang til ...
At regeringen i det hele taget droppede sit prestigeprojekt kan forklares helt enkelt:

- Betalingsringen har været så dårligt forberedt - både den geografiske placering og de økonomiske beregninger - at projektet fra starten har været på taberkurs.

Med Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsens ord.

Mandag Morgens klimadirektør, Per Meilstrup, ser medierne som medskyldige i betalingsringens død:

- Man må undre sig over, at medierne er fuldstændig blottet for kritisk sans når det gælder f.eks. FDM og Dansk Vejforening. Det kræver ikke nogen doktorgrad at indse deres helt åbenlyse partsinteresse, siger Mailstrup.

Læs også: Togbilletter bliver syv procent billigere

Klokken 11.00 var Enhedslisten til forhandlinger i Finansministeriet om regeringens alternativ til en betalingsring: billigere tog- og busbilletter.

Klokken 14.30 holder skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) pressebriefing om finansieringen af den milliard kroner, der er afsat til den kollektive trafik.

1. januar 2013 skal en kommission fremlægge nye forslag til, hvordan den trafikale trængsel i København reduceres (en betalingsring ventes ikke at være blandt forslagene)

0 kommentarer
Vis kommentarer