Thorning: Ringen var ikke den bedste løsning

Betalingsringen er ikke den bedste løsning på problemet med trængslen i hovedstaden, erkender statsministeren.

(foto: Jens Dresling)
(foto: Jens Dresling)

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) erkender for første gang, at betalingsringen ikke er den rigtige løsning på trafikproblemerne med bilkøer omkring København.

Det sker i en mail til Ritzau, efter at regeringen onsdag valgte at droppe ringen og i stedet afsætte én milliard kroner årligt til bedre og billigere kollektiv trafik.

Der er dog fortsat et reelt problem med alt for mange biler på veje omkring hovedstaden, som skal løses, fastslår statsministeren:

- Der er et trængselsproblem i hovedstadsområdet. Biler står stille på vejene. Tid går tabt. Det er dyrt for samfundet. Og det er problem for den enkelte og for familierne, siger Helle Thorning-Schmidt i en mail til Ritzau.

Hun fortsætter:

- Men regeringen har også lyttet til de mange reaktioner, der har været til forslaget om en trængselsring. De indvendinger, som er blevet rejst fra borgmestre, faglige organisationer, erhvervslivet og ikke mindst borgerne, har gjort indtryk.

- Derfor står det klart for regeringen, at trængselsringen ikke er den bedste løsning på et reelt problem. Hvordan udfordringen med trængsel i hovedstadsområdet bedst løses, vil vi nu bede en kommission om at undersøge, lyder det fra Helle Thorning-Schmidt.

Statsministeren og resten af regeringen har fået massiv kritik for håndtering af sagen om betalingsringen.

Men Helle Thorning-Schmidt fastholder, at det er lykkedes for regeringen at skabe en god løsning, som vil hjælpe de mange danskere, der bruger kollektiv trafik:

- Busser og tog er den vigtigste transportform for en stor gruppe mennesker. Men den kollektive trafik er blevet forsømt de seneste år.

- Derfor giver vi den kollektive trafik en håndsrækning ved at sænke priserne med 500 millioner kroner og ved at investere i nye busser, tog og anlæg for andre 500 millioner kroner, siger Helle Thorning-Schmidt.

Beløbet er dog halveret i forhold til, hvis regeringens oprindelige forslag til en betalingsring var blevet gennemført.

/ritzau/

0 kommentarer
Vis kommentarer