Motorvejsafgift skal give billige tog

Jysk S-borgmester vil have billigere tog, hvis billigere billetter fastholdes i København uden betalingsring.

De store broanlæg har vænnet mange danskere til at betale for at køre indenlands mod betaling. Men nu vil jysk borgmester have billigere tog betalt af motorvejsafgift. (Foto: Carsten Andreasen/Polfoto)
De store broanlæg har vænnet mange danskere til at betale for at køre indenlands mod betaling. Men nu vil jysk borgmester have billigere tog betalt af motorvejsafgift. (Foto: Carsten Andreasen/Polfoto)

Det er helt fint, hvis hovedstaden får billigere offentlig transport, selvom betalingsringen skulle blive droppet. Men billetpriserne skal også falde i resten af landet.

Det siger Randers' socialdemokratiske borgmester Henning Jensen Nyhuus til beregninger fra Transportministeriet for, hvordan man får billigere offentlig trafik i hovedstaden - eventuelt uden en betalingsring.

Urimeligt mange penge
- Det kan ikke kun gå til hovedstaden. Det, synes jeg, er helt urimeligt. Hovedstaden får tilført rigtig mange penge i forvejen, så nu må det stoppe, siger han.

- Lad det bare være en start, det er fint for mig. Men det skal følges op i hele landet, siger han.

Ifølge Politiken er socialdemokraterne klar til at droppe betalingsringen, og i stedet skaffe billigere offentlig trafik i hovedstaden på andre måder.

Betaling på motorvejene
Beregninger fra Transportministeriet viser, at det vil koste 450 millioner kroner om året at sænke taksterne med 40 procent i myldretiden i hovedstadsområdet. De penge kan findes ved for eksempel at hæve priserne på fartbøder.

- Det virker som en lappeløsning igen. Man må kigge på betaling på motorvejene også, og om man ikke skal betale der, som man gør i resten af Europa, siger han.

- Når man taler om fartbøder, så synes jeg, at det er de farlige situationer, der skal koste. Der, hvor man må køre 130 kilometer i timen, skal lastbiler for eksempel ikke have lov til at overhale. Sådanne fartbøder, de skal koste, siger borgmesteren.

Plan for hele landet
Og pengene fra sådanne større ændringer skal bestemt ikke kun gå til billigere trafik i København.

- Der skal være en plan for, hvor meget der skal gå til hovedstaden og hvor meget til resten af landet. Derfor skal man have motorvejene med.

Sådan er betalingsringens historie

* 2009: Socialdemokraterne og SF foreslår i deres fælles skatteudspil 'Fair Forandring' en betalingsring omkring København. Betalingsringen beskrives kun kort.

* 16. maj 2011: Socialdemokraterne og SF præsenterer den store økonomiske plan 'Fair Løsning', hvor betalingsringen også omtales. De to partier forventer et overskud på to milliarder kroner fra betalingsringen. Pengene skal bruges til bedre kollektiv trafik.

* 19. august: Socialdemokraterne og SF konkretiserer planen om betalingsringen. Ringen skal ligge i Ring 2, og taksten skal højest være 25 kroner per passage. I de første to år dog højst 15 kroner per passage, og uden for myldretiden vil taksten være lavere, hedder det.

* 3. oktober: S-R-SF-regeringen præsenterer regeringsgrundlaget, som indeholder forslag om en betalingsring, der skal indbringe 'ca. 2 milliarder' til bedre kollektiv trafik.

* 4. januar 2012: Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) erkender, at betalingsringen 'ikke er perfekt'. Dermed signalerer statsministeren, at regeringen er klar til at lytte til kritikken.

* 5. januar: Regeringens støtteparti, Enhedslisten, oplyser, at det mest 'realistiske' er, at indtægten kun bliver på 1,5 milliarder kroner.

* 7. februar: Anonyme kilder fortæller nu, at betalingsringen kun vil give et overskud på 700-800 millioner. Helle Thorning-Schmidt kommer i problemer, da hun på et pressemøde fejlagtigt hævder, der i regeringsgrundlaget står, at betalingsringen 'højst' skal give to milliarder kroner.

* 8. februar: Folketinget må udskyde en stort anlagt konference om betalingsringen. Lovforslaget om betalingsringen skulle være gennemgået på konferencen, men det er fortsat ikke klar. Forslaget forventes fremlagt efter vinterferien.

* 20. februar: Beregninger fra transportministeriet viser, at det vil koste 450 millioner kroner om året at sænke taksterne med 40 procent i myldretiden i hovedstadsområdet forstået som de fem timer i døgnet med flest passagerer. Ifølge Politiken kan de penge findes ved for eksempel at hæve priserne på fartbøder.

* 21. februar: Statsminister Helle Thorning-Schmidt holder krisemøde med SF-leder Villy Søvndal og andre topministre for at finde en løsning på sagen. Ifølge flere medier er S klar til helt at opgive betalingsringen.

kilde: ritzau

0 kommentarer
Vis kommentarer