Beregn selv: Så meget koster betalingsringen for dig

Hele søndagen bliver gratis, mens resten af ugens dage kommer til at koste mellem nul og 25 kroner, hver gang du krydser betalingsringen

Sådan kommer ringen til at se ud. (Foto: Google Maps, Grafik: Mikkel Lund, Magnus Bjerg)
Sådan kommer ringen til at se ud. (Foto: Google Maps, Grafik: Mikkel Lund, Magnus Bjerg)

( Åbn beregneren i nyt vindue)

Myldretiden klokken 7.00-9.00 og 14.30-17.00 på hverdage bliver de dyreste tidspunkter at krydse betalingsringen, hvis man kigger på det seneste forslag fra Transportministeriet.

Til gengæld bliver det gratis at køre ind og ud af København om søndagen.

Bor du inden for ringen? Tjek her.

Ekstra Bladet erfarer, at skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) er ved at lægge sidste hånd på det lovforslag om den københavnske betalingsring, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ventes at fremlægge en af de kommende dage.

Thor Möger Pedersen og finansminister Bjarne Corydon (S) har brugt den seneste uge på at nå frem til et kompromis, som Socialdemokraterne, SF, Radikale og Enhedslisten kan blive enige om.

Regner på højtryk
Takster og ikke mindst undtagelser har været de store stridspunkter. Da ordførerne ikke kunne blive enige, blev opgaven først og fremmest overladt til Thor Möger Pedersen, der skal klappe alt af med Bjarne Corydon.

SF har hidtil stået fast på, at bilisterne skulle betale alle 24 timer i ugens syv dage, men efter pres fra Radikale og Socialdemokraterne har Thor Möger Pedersen valgt at bløde lidt op.

Læs også:

Se også: 6500 kr for at køre på tomme veje

R og S ønsker også, at lørdagen skal være betalingsfri, men her skulle Thor Möger Pedersen have fået at vide af sine partifæller, at der skal være en symbolsk betaling i tidsrummet 10-17.

Regnedrengene i Skatte- og Finansministerierne har de seneste dage arbejdet på højtryk for at finde ud af, hvad der kan betale sig.

Penge i kassen først
Oprindeligt satsede regeringen på, at der ville komme et årligt overskud på to milliarder kroner via betalingsringen.

Det er siden blev nedjusteret til 1,5 milliarder og på det seneste en milliard.

Nationen!:

Se også: Betalingsring er en Københavner-skat

S, SF, R og EL er enige om, at provenuet fra betalingsringen skal bruges til at forbedre den kollektive trafik i Storkøbenhavn og på længere sigt give billigere billetter.

Under valgkampen i august og september slog SF til lyd for, at billetpriserne skulle falde med 40 procent, når partiet kom med i en ny regering.

Men i dag lyder det fra Thor Möger Pedersen, at der først skal penge i kassen, før man kan investere i kollektive forbedringer og prisnedsættelser.

Se også: Sådan kommer betalingsringen til at se ud

0 kommentarer
Vis kommentarer