Betalings-Villy lægger pres på Helle

SF-formanden har kastet sig ind i kampen om betalingsringen

Villy Søvndal har gjort Socialdemokraterne og Helle Thorning-Schmidt opmærksom på, at betalingsringen er et led i partiernes fælles skatteudspil (Foto: Jens Dresling).
Villy Søvndal har gjort Socialdemokraterne og Helle Thorning-Schmidt opmærksom på, at betalingsringen er et led i partiernes fælles skatteudspil (Foto: Jens Dresling).

SF's formand, udenrigsminister Villy Søvndal, blander sig nu for at få en afklaring om lovforslaget til en betalingsring omkring København.

Ekstra Bladet erfarer, at Villy Søvndal - efter pres fra sit bagland - har måttet gøre statsminister Helle Thorning-Schmidt ( S) opmærksom, at betalingsringen er et led i det fælles skatteudspil fra S og SF, ' Fair Forandring', fra august 2009.

Det var her, hvor Helle Thorning-Schmidt på det fælles pressemøde i det socialdemokratiske gruppeværelse på Christiansborg sagde de berømte ord:

- Det er ikke et forhandlingsoplæg, vi har lagt frem. Den skattepolitik, vi lægger frem nu, bliver skrevet ind i et nyt regeringsgrundlag.

Læs også: - Ring-tosset? Nej, det tror jeg ikke

S glemmer aftale
- Det er, som om Socialdemokraterne glemmer, hvad vi i sin tid aftalte. Dengang var vi enige om, at overskuddet fra betalingsringen skulle gå til forbedringer af den kollektive trafik og takstnedsættelser, lyder det fra en ledende SF'er, der ønsker at være anonym.

SF'erne med Villy Søvndal i spidsen er bange for, at Helle Thorning-Schmidt er parat til at sælge for meget ud af betalingsringen med forskellige rabatter, så der stort set ikke bliver penge til hverken trafikforbedringer eller lavere billetpriser.

Overskuddet svinder
Skatteminister Thor Möger Pedersen ( SF) og hans økonomer i ministeriet har brugt de seneste uger på at regne på, hvor mange penge der skal ind, for at forbrugerne kan mærke, at man skal tage den kollektive trafik.

Læs også:Tip til Helle: I London giver de 90 pct. ring-rabat

De seneste beregninger har vist, at overskuddet fra betalingsringen er gået fra at blive to milliarder om året til nu at ligge på 700-800 millioner kroner.

Hvis de penge skal bruges til investeringer i tog, busser og letbane, vil der ikke være mange penge til at sætte prisen ned på billetterne.

Læs mere i Ekstra Bladet i dag

0 kommentarer
Vis kommentarer