- Betalingsringen er en beskatningsring

Hvorfor skal jeg betale for en trængsel, der ikke er der, lyder spørgsmålet fra Steen Breiner og andre med bopæl inden for, men arbejde uden for betalingsringen

Et typisk morgentrafikbillede, her på Sydmotorvejen ved afkørslen til Ishøj Landevej. I det ene spor holder man i kø - i det andet er der ingen trafik (foto: Thomas Sjørup)
Et typisk morgentrafikbillede, her på Sydmotorvejen ved afkørslen til Ishøj Landevej. I det ene spor holder man i kø - i det andet er der ingen trafik (foto: Thomas Sjørup)

For mens begrebet 'myldretid' nok har sin berettigelse i morgentimerne på de københavnske indfaldsveje i den indadgående retning, glider trafikken oftest smertefrit den anden vej ud af byen.

LÆS OGSÅ:

Dansk politik - 7. feb. 2012 - kl. 16:36 Ta' en flyvetur på betalingsringen

Det kan mange af de ifølge AE-rådet 53.000 københavnere med arbejde uden for byen skrive under på. En af dem er 44-årige Steen Breiner.

- Trængslen kan være stor for dem, der kører ind til byen om morgenen og ud igen om aftenen. Men i retningen ud af byen om morgenen og ind igen om eftermiddagen er der nærmest ingen trafik. Jeg kører selv ud af byen ved otte-tiden og hjem igen ved 17-tiden, fortæller han.

Handler om beskatning
Steen Breiner bor på Frederiksberg, men arbejder til dagligt i Ballerup, hvortil han kører i bil. Dermed kan han se frem til at skulle betale en afgift, når han fremover skal krydse betalingsringen henholdsvis morgen og aften.

LÆS OGSÅ:

Se også: Beregn selv: Så meget koster betalingsringen for dig

- Det forstår jeg simpelthen ikke noget af. Hvis de vil kalde det en trængselsring, må jo være på grund af trængsel, og det er der altså for mig at se ikke, siger Steen Breiner.

Han tror ikke, betalingsringen handler om at regulere trafikken, men i stedet om at beskatte kørslen.

- Der er frie vej ud af byen, altså er det for mig at se en beskatningsring.

LÆS OGSÅ:

Se også: Betalingsringen: Øv, jeg bliver 'sat udenfor'

Et tegn på, at der er masser af plads på vejene ud af byen er ifølge Steen Breiner, at politiet meget ofte holder med deres fotovogne langs Slotsherrensvej, der udgør en stor del af hans vej til og fra arbejde mellem Frederiksberg og Ballerup.

- Politiet holder tre ud af fem dage på strækningen for at snuppe de bilister, der kører for stærkt. Noget man næppe ville gøre, hvis der var trængsel, vurderer han.

Må tage bilen
Steen Breiner bruger til hverdag sammenlagt 50 minutter til en time på transport til og fra arbejde. Vælger han fremover at stille bilen og benytte den offentlige transport, kan han, foruden at spare en masse penge, gange tiden med to.

- Det vil ikke kunne lade sig gøre i praksis, for så kan jeg ikke nå at hente børnene i skole og børnehave, forklarer han.

LÆS MEGET MERE OM BETALINGSRINGEN OG (IKKE-)TRÆNGSLEN I DAGENS UDGAVE AF EKSTRA BLADET

1 af 2 44-årige Steen Breiner kan ikke se idéen i at betale til en trængselsring, hvis trængslen ikke er der (privatfoto)
2 af 2 Et typisk morgentrafikbillede, her på Sydmotorvejen ved afkørslen til Ishøj Landevej. I det ene spor holder man i kø - i det andet er der ingen trafik (foto: Thomas Sjørup)
0 kommentarer
Vis kommentarer