6500 kr for at køre på tomme veje

Ulrich Schnoor skal betale op mod 6500 kroner om året, hvis han ikke vil forlænge sin transporttid til arbejde med fem kvarter. Fagforeningerne kræver kompensation

Ulrich Schnoor kan selv køre til og fra arbejde på 48 minutter. Selv om vejene er tomme i hans tidsrum, skal han betale op mod 6500 kroner årligt for at komme ind i København og passe sit arbejde. (Foto: Jakob Jørgensen)
Ulrich Schnoor kan selv køre til og fra arbejde på 48 minutter. Selv om vejene er tomme i hans tidsrum, skal han betale op mod 6500 kroner årligt for at komme ind i København og passe sit arbejde. (Foto: Jakob Jørgensen)

43-årige Ulrich Schnoor er en af de danskere, som den kommende betalingsring rammer hårdt. Det sker på trods af, at han forlader sit hjem i Albertslund allerede klokken fem om morgenen for at køre den 16 kilometer-lange tur til arbejdspladsen Man Diesel i København.

Ulrich Schnoor har derfor to muligheder i fremtiden: Enten skal han betale op mod 6500 kroner årligt for at krydse betalingsringen i sin bil, eller også skal han forlænge sin transporttid tur-retur til arbejde med fem kvarter ved at benytte den offentlige transport.

Et dilemma der ikke vækker begejstring hos maskinarbejderen.

- Det kan ikke være rigtigt, at jeg skal betale så mange penge for at passe mit arbejde, siger Ulrich Schnoor i dagens udgave af Ekstra Bladet, hvor du kan læse hele historien om hans situation og om betalingsringen.

LÆS OGSÅ: Se Thors nye lokkemad

Hos Dansk Metal i Storkøbenhavn er man også frustrerede over, at morgenfriske folk som Ulrich Schnoor skal betale mellem 25 og 30 kroner dagligt for at køre ind i København.

- Det er helt urimeligt, at de tidlige trafikanter skal betale. Der skal være en helt anden prisstruktur for dem, der benytter betalingsringen. De pålægger jo folk en afgift for at passe deres arbejde. Men den her sag er jo desværre bare en af mange groteske eksempler. For dem der kører til og fra København i myldretiden betyder det jo, at de skal tjene over 20.000 kroner ekstra om året for at dække udgifterne på de 11.000 kroner til betalingsringen, siger René Nielsen.

LÆS OGSÅ: Betalingsring betaler sig bedre end veje

Formand for LO Storkøbenhavn, Peter Kay Mortensen, byder ideen om mindre trængsel på vejene velkommen. Men han er bestemt ikke imponeret over, hvordan den forventede betalingsring kommer til at se ud.

- Vi vil rigtig gerne have fjernet trængslen, for det er døddeprimerende for vores medlemmer at skulle bruge så mange timer i kø om dagen. Men vi ikke betale for det. Der må aldrig komme en skat på arbejde. Vi vil have et alternativ, der kompenserer fuldt ud for de udgifter, som vores medlemmer får. Det kan for eksempel være, at der kommer en mulighed for kollektiv trafik de steder, hvor der ikke er i dag. Så må man sørge for, at folk har et alternativ til bilen, siger Peter Kay Mortensen.

Bliver din hverdag berørt af betalingsringen på andre måder end transporttid og omkostninger til og fra arbejde, så tip os på 1224 (koster alm sms-takst) eller 1224@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer