Tvivlsom analyse af dovne kontanthjælpsmodtagere

Ifølge dagens udgave af Jyllands Posten har 15.000 personer deltaget i en undersøgelse, hvor de er blevet adspurgt om deres forhold til arbejdsmarkedet - men nu viser det sig, at det reelle antal af deltagere i undersøgelsen er helt nede på 250 personer

Tallene om de dovne kvindelige kontanthjælpsmodtagere var blæst op, mener Danmarks Statistik. (Arkivfoto)
Tallene om de dovne kvindelige kontanthjælpsmodtagere var blæst op, mener Danmarks Statistik. (Arkivfoto)

'Hver tredje kvinde på kontanthjælp vil ikke have et arbejde'.

Så kontant er udmeldingen på forsiden af dagens Jyllands-Posten, men artiklen overfortolker tallene, siger Sven Egmose, der kontorchef med ansvar for arbejdsmarkedet ved Danmarks Statistik til Journalisten.dk.

Jyllands-Posten citerer en undersøgelse fra Danmarks Statistik, hvor 15.000 personer i den såkaldte matchgruppe 1 - altså dem der uden videre kan varetage et arbejde - er blevet adspurgt om deres forhold til arbejdsmarkedet.

Kun 250 interviews
Vinklen er, at en tredjedel (33,9 procent) af kvinderne slet ikke er interesserede i at have et arbejde, men problemet er, at undersøgelsen er baseret på en række stikprøver foretaget af Danmarks Statistik.

Det reelle antal af deltagere i undersøgelsen er helt nede på 250. Antallet af kvinder, der har svaret ja til, at de ikke gider have et arbejde, kommer dermed helt ned på omkring en 40 stykker, og det giver ifølge Danmarks Statistik en usikkerhed på 10 procent.

- Vi prøver at udspørge et repræsentativt udvalg af den danske befolkning, men undersøgelsen er ikke møntet direkte på den gruppe, Jyllands-Posten skriver om. Derfor er der en stor risiko for skævhed, når man tager disse tal ud af undersøgelsen, siger Sven Egemose til Journalisten.dk.

JP beklager
Hos Jyllands-Posten er journalisten Mads Bonde Broberg meget ærgerlig over forløbet.

- Artiklen er baseret på tal, vi har fået fra Dansk Arbejdsgiverforening. Jeg regnede med, at når tallene kom fra Danmarks Statistik, så var det rigtigt. Men jeg vil nok tjekke en ekstra gang fremover, siger Mads Bonde Broberg til Journalisten.dk.

Jyllands-Posten bringer i morgen en præcisering eller en rettelse af artiklen. Dansk Arbejdsgiverforening har beklaget misforståelsen overfor avisen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere