Sådan kommer betalingsringen til at se ud

Bor du inden for betalingsringen? (Foto: Google Maps, Grafik: Magnus Bjerg, Mikkel Lund)
Bor du inden for betalingsringen? (Foto: Google Maps, Grafik: Magnus Bjerg, Mikkel Lund)

(Svært ved at se grafikken? Så hent den her)

Beliggenhed: Intet er meldt officielt ud, men Ekstra Bladet erfarer, at betalingsringen kommer til at følge Københavns kommunegrænse. Hele Amager kommer til at ligge inden for betalingsringen. Det vil sige, at fire kommuner, København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør, kommer til at ligge inden for betalingsringen.

Betaling: Et kamera tager et billede af nummerpladen. Efterfølgende bliver der sendt en regning. Kameraerne bliver sandsynligvis kombineret med et BroBizz-system, som betaler automatisk. Dette system bruges i Oslo.

Læs også:

Se også: S vil tillade dyrere parkering

Rabat: Der arbejdes ifølge Ekstra Bladets oplysninger med en model, hvor der maksimalt kan betales tre gange om dagen. Det giver rabat til blandt andet taxaer og håndværkere, som ofte vil krydse ringen. Handicapbiler står også til rabat.

Renere luft: 15 procent mindre udledning af CO2 i København og på Frederiksberg. Seks procent mindre udledning af kvælstofdioxid og tre procent mindre udledning af partikler. Samlet set vil reduktionen dog være begrænset.

Overskud: 1-1,5 mia. kr. Partierne er ikke helt enige om, hvordan pengene skal bruges. SF og Enhedslisten vil både have lavere priser på tog- og busbilletter og bedre kollektiv trafik. De radikale vil bruge alle penge på kollektiv trafik og cykelstier.

Læs også:

Se også: Betalingsring er en Københavner-skat

Start: Betalingsringen kommer tidligst i drift i 2014.

Parkeringspladser: DSB har lavet en plan for 2510 parkeringspladser, så folk kan parkere uden for ringen og skifte til tog. Flere af placeringerne er dog blevet mødt med kritik, da DSB for eksempel vil lave parkeringspladser i den fredede Geels Skov, på Baltorpplænen i Ballerup, hvor kommunen vil lave boldbaner, og på en grund i Herlev, som er solgt til butikscenter.

Gratis til lufthavnen: Der bliver ikke betaling ved Amager-motorvejen, så det er muligt at køre til lufthavnen uden at betale.

Læs også:

Se også: 6500 kr for at køre på tomme veje

Mindre trafik: Biltrafikken forventes at falde inden for betalingsringen og på indfaldsvejene. Krydset Østerbrogade/Jagtvej vil eksempelvis få 15 procent færre biler. Langebro vil få ni procent færre.

Mere trafik: Trafikken vil stige uden for betalingsringen. På Ring 3 ved Herlev Hovedgade vil der eksempelvis komme 15 procent flere biler.

Hvordan kommer betalingsringen til at påvirke dit liv - udover ændringer i transporttid/omkostninger til og fra arbejde? Tip os på 1224@eb.dk eller sms 1224 (koster alm sms-takst)

Læs også:

Se også: Mariager laver omvendt betalingsring

LÆS MERE I DAGENS AVIS:

- Pengene fosser ud af betalingsringen

- Parkeringspladser koster grønne områder

- Se SF's kommende kampagne

0 kommentarer
Vis kommentarer