Chefredaktører beklager efter DR's store valgbrøler

Flere chefredaktører har fået røde ører, efter de har bragt artikler med udgangspunkt i Danmarks Radios skandaløse exit-prognose

DR's skandaløse exit-prognoser dannede grundlag for mange avisforsider. Nu beklager fire chefredaktører, at de tog DR's tal for gode varer (Foto: Ekstra Bladet)
DR's skandaløse exit-prognoser dannede grundlag for mange avisforsider. Nu beklager fire chefredaktører, at de tog DR's tal for gode varer (Foto: Ekstra Bladet)

Danmarks Radio leverede tirsdag en af kommunalvalgets helt store brølere med en stærkt misvisende exit-prognose.

Blandt andet viste en af DR's exit-prognoser, at Socialdemokraterne stod til et katastrofevalg med kun 22,7 procent af stemmerne.

Se også: Thorning fortryder tabertale

Da de rigtige tal blev offentliggjort, var det en kendsgerning, at 29,5 procent af vælgerne havde sat kryds ved S - en afvigelse på 6,8 procentpoint sammenlignet med DR's profeti.

Se også: S raser over DR's valgprognoser: Det var et cirkus

Fejl blev formidlet videre
DR's fejlagtige exit-prognose dannede i dag onsdag grundlag for mange avisforsider, hvor blandt andet Metroxpress, Politiken og BT bragte historier, som tog udgangspunkt i DR's tal. Selv fik DR tallene fra virksomheden Epinion, der blandt andet laver meningsmålinger.

Se også: DRs Pip-Prognoser: Helle holdt taber-tale

Metroxpress kårer Venstre som valgets vinder på forsiden, mens BT skrev, at "Vælgerne frelste V-formanden: Lars den løkkelige".

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere