TV: Hun elsker betalingsringen - men Helle er for fin til bussen

S og SF vil have os til at tage bussen, toget eller cyklen - men S-formanden kører altid i bil til og fra arbejdet på Christiansborg

En ren tilståelsessag: - Det er rigtigt, at jeg kører i bil til Folketinget. Jeg tager stort set aldrig cyklen, indrømmer Helle Thorning-Schmidt ( S). (Foto: Heine Jøgensen/ekstrabladet.tv)
En ren tilståelsessag: - Det er rigtigt, at jeg kører i bil til Folketinget. Jeg tager stort set aldrig cyklen, indrømmer Helle Thorning-Schmidt ( S). (Foto: Heine Jøgensen/ekstrabladet.tv)

MERE TV MED KJÆRGAARD: Hallo! Skal man stadig købe, før man har solgt?

S-formand Helle Thorning-Schmidt vil have borgerne i Københavnsområdet til at tage bussen, toget eller cyklen til arbejde.

Faktisk vil hun mere eller mindre direkte tvinge en stor del af hovedstadens og Sjællands borgere til at lade bilen stå.

Redskabet er en såkaldt betalingsring rundt om København, der vil brandbeskatte dem, der stadig ønsker at tage bilen til og fra arbejde i København.

Gratis bus og tog, men..
Men Helle selv, der bor på Ydre Østerbro, sølle 5,2 km fra Christiansborg, kører altid i sin bil - en Fleggaard-leaset VW Polo - til og fra arbejdet på Christiansborg.

Hun tager aldrig cyklen.

Og ingen har set Helle benytte sig af den kollektive transport - selv om folketingsmedlemmer ellers har frikort både til hovedstadens busser og S-togene.

Det viser et grundigt transport-tjek af Helle , som Ekstra Bladet har foretaget fra primo februar til primo maj i år.

VESTAGER I BUSSEN: Barfoed skal sidde længst fremme

I tv-interviewet herover indrømmer S-formanden over for Ekstra Bladet, at hun aldrig cykler til og fra arbejde, og at hun stort set altid tager sin bil.

Med andre ord: Helle har lige netop den transportadfærd, som rød stue gennem brandbeskatning vil tvinge andre borgerne til at droppe.

Bilskat: 11.000 kroner
Betalingsringen rundt om København, som S og SF vil indføre, vil betyde, at mange borgere uden for København må opgive at køre til og fra arbejde i egen bil. Det bliver simpelthen for dyrt.

Den røde betalingsring kommer til at koste 25 kroner for hver bilist på vej ind i København - og andre 25 kroner, når bilisten kører ud af København igen. Altså 50 kroner om dagen, hvis man kører ind i København i tidsrummet 5-9 om morgenen og i tidsrummet 15 til 18 ud af byen på hverdage.

Det betyder for de fleste med fem arbejdsdage fra mandag til fredag en ekstraskat på godt 11.000 kroner årligt.

Bor inden for ringen
Rød stue har selv beregnet, at det vil koste 11.100 kroner årligt. Svarende til 222 arbejdsdage årligt à 50 kroner.

Dog ikke for Helle Thorning-Schmidt. For hun bor lige præcis inden for betalingsringen.

Så S-formanden kan - uselv hvis S-SF kommer til magten - ganske gratis fortsætte med at lade sin bil fylde op og ose rundt omkring på de overbefærdede københavnske veje. I lodret strid med intentionerne bag SSF's transport-og energipolitik.

1 af 3 Jan Kjærgaard varmer megafonen op, inden han cykler mod Helles hjem på Østerbro. (Foto: Heine Jørgensen/ekstrabladet.tv)
2 af 3 Cyklen var både sundere og lige så hurtig som bilen i myldretiden. Men Helle foretrækker sin leasede Polo. (Foto: Heine Jørgensen/ekstrabladet.tv)
3 af 3 En ren tilståelsessag: - Det er rigtigt, at jeg kører i bil til Folketinget. Jeg tager stort set aldrig cyklen, indrømmer Helle Thorning-Schmidt ( S). (Foto: Heine Jøgensen/ekstrabladet.tv)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere