Politikere kritiserer lukkethed om tog-revner

Både Enhedslisten og Dansk Folkeparti kritiserer DSB for lukkethed omkring revner i IC4-tog

(Foto: Mikkel Berg Pedersen)
(Foto: Mikkel Berg Pedersen)

Det er ikke i orden, at Trafikstyrelsen først for nylig blev informeret om flere tilfælde af revner i de skandaleramte IC4-tog, selvom revnerne blev opdaget helt tilbage i 2010.

Det siger transportordførere fra både Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

For mere end fire år siden oplevede DSB for første gang, at akselkassen på et IC4-tog slog revner. Men først for en måned siden blev Trafikstyrelsen informeret om problemet. Det bekræfter styrelsen overfor Ritzau.

Og det er alt, alt for sent, siger Dansk Folkeparti.

- Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at man har sådan en lukkethed, når det er noget, der kan afstedkomme sikkerhedsproblemer. Så skal man ikke gå og putte med det, siger partiets transportordfører Kim Christiansen.

- Det er jo ikke et lovkrav, men fremover jeg ville da sætte pris på, at vi som politikere bliver orienteret. Ikke tre-fire år efter, at det er blevet opdaget, men når problemerne er opstået, siger han.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested mener, at sagen om de revnede akselkasser i sidste ende kan skade danskernes tillid til DSB.

- Jeg synes, det er kritisabelt, at DSB ikke har informeret om problemerne. Og det er virkelig mærkeligt, at det ikke optræder i den rapport om IC4-togene, som rådgivningsvirksomheden Atkins har udarbejdet, siger Henning Hyllested.

Han henviser dermed til en meget omstridt Atkins-rapport fra 2011, som DSB brugte til optimistiske budskaber om de ellers stærkt problemramte IC4-tog.

Efter rapporten var udkommet konkluderede koncerndirektør i DSB Frank Olesen i en pressemeddelse:

- Atkins-rapporten giver en fair beskrivelse, og jeg deler dens konklusioner. IC4-togene er grundlæggende bygget op om et fornuftigt design og gode komponenter, sagde Frank Olesen.

Han glædede sig samtidig over, at Atkins vurderede, at DSB overordnet har styr på de processer og kompetencer, der skal til at opgradere og tilpasse togene.

0 kommentarer
Vis kommentarer