Omkring Rigshospitalet i København er der godt med parkeringskaos og tung trafik, da danskere fra hele landet dagligt har ærinder på hospitalet.
Blandt brugerne af Rigshospitalet er der forståelse for, at Borgerrepræsentationen vil indføre roadpricing. De er bare ikke sikre på, at det er en holdbar løsning på Københavns trafikale problemer, hvis folk skal betale ved bygrænsen.
Flertal: Du skal til lommerne for at køre i København
Charlie Thorre, fysioterapeut og fra Frederiksberg.
- Roadpricing er en god idé, men jeg tror ikke, at det vil minimere trængslen på byens veje eller manglen på parkeringspladser. Folk vil jo bare betale, hvad det koster i pris, og så kører de ind i byen. De betaler jo for parkering, så hvad betyder måske 20 kroner ekstra. Personligt er det sjældent, at jeg bruger min bil, normalt cykler jeg rundt, da jeg er træt af netop problemerne med kø på vejene og manglende parkeringspladser.
Bjarne Nielsen, pensionist og fra Stenløse.
- Det er jo bindegalt! Vil de virkelig have, at jeg skal betale for at køre ind i byen? Hvad så, når min kone og jeg skal på hospitalet, som nu, skal vi betale for det? De er bindegale på rådhuset, men bliver det indført, må jeg acceptere det, men stadig være imod det. Jeg kunne sagtens tage bus og tog ind til byen, men det er nemmere med en bil.
Jane Vinther, sygeplejerske og fra Frederiksberg.
- Det ville da være positivt med færre biler på vejene her i byen, men jeg tror ikke på, at roadpricing er løsningen på problemet. Hvor skal alle de, der skal ind til byen parkere? På en stor parkeringplads i Hvidovre? Personligt tror jeg, at løsningen på problemet er billigere offentlig transport, at man sætter prisen på billetterne ned. Jeg har ikke selv en bil, men roadpricing vil bare betyde, at busser og metro bliver overfyldte, og det er heller ikke rart.
Per Harder, ambulanceassistent og fra Bornholm.
- Jeg har arbejdet som chauffør i København, og der er et problem med trængsel på vejene. Nogle af køerne er godt nok blevet rykket ud af byen, da indfaldsvejene er blevet gjort mere snævre, men derfor eksisterer problemet jo stadig. Derfor kan roadpricing være en god løsning, men det skal følges op af noget bedre. Det kunne være nogle gratis centerbusser, som kørte rundt i byen kunne være en god idé. Det kunne være billigere billetter til den offentlige trafik, for de sidste år er de bare steget, og så gider folk ikke tage bus eller metro.
Fatima Faraj, pædagogassistent og fra Østerbro.
- Langt hen ad vejen vil roadpricing kunne løse problemet med trængsel på vejene, men jeg tror også, at det vil ramme dem, der bor her i København, og især dem, som arbejder udenfor byen. Der er folk i København, som er afhængige af deres biler, og de vil blive straffet af roadpricing. Jeg tror ikke, at de, der kører ind til byen for at hygge en lørdag vil droppe bilen, hvis der bliver indført roadpricing. De vil være ligeglade med den lille ekstra udgift. Det her er ikke det største problem, som Københavns Kommune har, manglen på parkering er et langt større problem end trængslen på vejene.
Venstre-profils frygt: De vil snige betalingsring ind ad bagdøren