Betal for at tage bilen: - Det er jo bindegalt!

Borgerrepræsentationen i København vil have regeringen til at indføre roadpricing rundt om hovedstaden for at komme bilkøer og mangel på parkeringspladser til livs

Københavns veje er plaget af tung trafik, hvilket man håber at reducere ved at indføre roadpricing. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Københavns veje er plaget af tung trafik, hvilket man håber at reducere ved at indføre roadpricing. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Omkring Rigshospitalet i København er der godt med parkeringskaos og tung trafik, da danskere fra hele landet dagligt har ærinder på hospitalet.

Blandt brugerne af Rigshospitalet er der forståelse for, at Borgerrepræsentationen vil indføre roadpricing. De er bare ikke sikre på, at det er en holdbar løsning på Københavns trafikale problemer, hvis folk skal betale ved bygrænsen.

Flertal: Du skal til lommerne for at køre i København

Charlie Thorre, fysioterapeut og fra Frederiksberg.

Charlie Thorre foretrækker at bruge sin cykel, når han skal rundt i København. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Charlie Thorre foretrækker at bruge sin cykel, når han skal rundt i København. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
 

- Roadpricing er en god idé, men jeg tror ikke, at det vil minimere trængslen på byens veje eller manglen på parkeringspladser. Folk vil jo bare betale, hvad det koster i pris, og så kører de ind i byen. De betaler jo for parkering, så hvad betyder måske 20 kroner ekstra. Personligt er det sjældent, at jeg bruger min bil, normalt cykler jeg rundt, da jeg er træt af netop problemerne med kø på vejene og manglende parkeringspladser.

Bjarne Nielsen, pensionist og fra Stenløse.

Bjarne Nielsen foretrækker at bruge sin bil, når han skal ind til København fra Stenløse. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Bjarne Nielsen foretrækker at bruge sin bil, når han skal ind til København fra Stenløse. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
 

- Det er jo bindegalt! Vil de virkelig have, at jeg skal betale for at køre ind i byen? Hvad så, når min kone og jeg skal på hospitalet, som nu, skal vi betale for det? De er bindegale på rådhuset, men bliver det indført, må jeg acceptere det, men stadig være imod det. Jeg kunne sagtens tage bus og tog ind til byen, men det er nemmere med en bil.

Jane Vinther, sygeplejerske og fra Frederiksberg.

Jane Vinther (tv) har ikke selv bil, men hun er ikke begejstrede for trængslen på vejene. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Jane Vinther (tv) har ikke selv bil, men hun er ikke begejstrede for trængslen på vejene. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

- Det ville da være positivt med færre biler på vejene her i byen, men jeg tror ikke på, at roadpricing er løsningen på problemet. Hvor skal alle de, der skal ind til byen parkere? På en stor parkeringplads i Hvidovre? Personligt tror jeg, at løsningen på problemet er billigere offentlig transport, at man sætter prisen på billetterne ned. Jeg har ikke selv en bil, men roadpricing vil bare betyde, at busser og metro bliver overfyldte, og det er heller ikke rart.

Per Harder, ambulanceassistent og fra Bornholm.

Per Harder har tidligere boet i København, han savner ikke de lange køer på vejene. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Per Harder har tidligere boet i København, han savner ikke de lange køer på vejene. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

- Jeg har arbejdet som chauffør i København, og der er et problem med trængsel på vejene. Nogle af køerne er godt nok blevet rykket ud af byen, da indfaldsvejene er blevet gjort mere snævre, men derfor eksisterer problemet jo stadig. Derfor kan roadpricing være en god løsning, men det skal følges op af noget bedre. Det kunne være nogle gratis centerbusser, som kørte rundt i byen kunne være en god idé. Det kunne være billigere billetter til den offentlige trafik, for de sidste år er de bare steget, og så gider folk ikke tage bus eller metro.

Fatima Faraj, pædagogassistent og fra Østerbro.

Fatima Faraj fra Østerbro frygter, at københavnere bliver straffet for at eje en bil, hvis der bliver indført roadpricing. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Fatima Faraj fra Østerbro frygter, at københavnere bliver straffet for at eje en bil, hvis der bliver indført roadpricing. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

- Langt hen ad vejen vil roadpricing kunne løse problemet med trængsel på vejene, men jeg tror også, at det vil ramme dem, der bor her i København, og især dem, som arbejder udenfor byen. Der er folk i København, som er afhængige af deres biler, og de vil blive straffet af roadpricing. Jeg tror ikke, at de, der kører ind til byen for at hygge en lørdag vil droppe bilen, hvis der bliver indført roadpricing. De vil være ligeglade med den lille ekstra udgift. Det her er ikke det største problem, som Københavns Kommune har, manglen på parkering er et langt større problem end trængslen på vejene.

 

Venstre-profils frygt: De vil snige betalingsring ind ad bagdøren

Søren Pinds afløser tordner: Det er betalingsringen 2.0

Seneste nyt

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.