Borgmester bag parkerings-bombe: Derfor skal prisen 100-dobles

Parkeringslicenserne skal stige markant, hvis der for alvor skal gøres noget ved trængslen i København, lyder det fra den ansvarlige borgmester

Ninna Hedeager Olsen (i midten) mener, parkeringslicenserne skal stige markant, hvis der for alvor skal gøres noget ved trængslen i København. Foto: Jacob Ehrbahn
Ninna Hedeager Olsen (i midten) mener, parkeringslicenserne skal stige markant, hvis der for alvor skal gøres noget ved trængslen i København. Foto: Jacob Ehrbahn

10.000 kroner om året eller 100 gange så meget, som mange københavnske bilejere betaler i dag.

Som Ekstra Bladet kunne fortælle tidligere i dag, vil teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) hæve bebeoerlicensen til parkering i Hovedstaden markant.

Se også: Borgmester vil 100-doble parkeringspriser

Nu forklarer hun, hvorfor hun finder dette skridt nødvendigt:

- Forvaltningen og de eksperter, der er på området, siger, at hvis det kan have en effekt på trængslen, så skal det være en stor stigning på en gang. Hvis det er en langsom indfasning, så har det ikke nogen effekt på trængslen. Og så passer det med, at beboerlicenserne ligger på det samme i mange andre europæiske storbyer. Så det vil egentlig være være en normalisering i forhold til de storbyer, vi normalt sammenligner os med.

- Men det ikke også betyde, at det kun vil være de rigeste, der har råd til at have en bil i København?

- I forhold til, hvad det koster at have en bil, så er 10.000 kroner jo ikke et stort beløb om året. Det er sjovt, at folk ikke synes, at alt det andet, de betaler for en bil. er så meget. Men parkering skal nærmest være gratis, ellers bliver folk vrede.

- Vil det ikke være med til at vende den tunge ende nedad, hvis man hæver afgiften for alle, der har en bil?

- Det kan man selvfølgelig godt sige, men nu er de dele af København, der har parkeringsbetaling, rigtig godt dækket af offentlig transport. Før det her måtte nå at blive indført, har vi en metro cityring, der dækker delene af byen, som har beboerlicenser. Der er delebilsordninger, der er ret velfungerende, og der er rigtig gode cykelmuligheder. Så det er de færreste, der har brug for en bil helt inde ved deres hoveddør. Som københavner skal man måske vænne sig til, at det ikke er et velfærdsgode at have ret til at parkere sin bil lige foran sin hoveddør.

- Der er vel eksempler på folk, der eksempelvis bor på Ydre Nørrebro, som ikke tjener så meget, og som har brug for en bil. De vil skulle betale det samme som en rig person i Indre By. Det er vel ikke fair?

- 10.000 kroner er udgangspunktet, men der kan gives rabat i forhold til, hvor miljøvenligt man kører. Det er for at motivere københavnerne til at vælge nogle andre transportformer. Eksempelvis at gå over til en delebilsordning, så man ikke har brug for sin egen bil foran hoveddøren, siger Ninna Hedeager Olsen.

Det koster en årlig beboerlicens i resten af København

Modsat de 40.800 kroner som beboere ved Sankt Annæ Plads og Kvæsthusgade årligt betaler, er priserne for resten af hovedstaden beboer langt billigere:

Bil, brintbil og el-motorcykel: 100 kroner

Energiklasse A+, A++ og A+++: 100 kroner

Energiklasse A og B: 745 kroner

Køretøjer uden energiklasse samt motorcykler: 745 kroner

Energiklasse C, D, E, F og G: 1175 kroner

 

Kilde. kk.dk

382 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere