Annonce:
Annonce:

Bro-legende lover Kattegatbro i 2030: Turen bliver ikke billig

I lobbyorganisationen, som arbejder for en Kattegatbro, er de overbevist om, at det enorme byggeriprojektet bliver til virkelighed. Broens forløb og prisen for en billet begynder også at tegne sig

HVis broen over Kattegat bliver til virkelighed, så kunne ruten komme til at se sådan ud. Grafik: EB
HVis broen over Kattegat bliver til virkelighed, så kunne ruten komme til at se sådan ud. Grafik: EB
Annonce:
Følg Politik

Der kommer en bro over Kattegat. Basta.

Så klar i mæglet er tidligere flerårig minister Jens Kampmann. Og han er ikke en hr-hvem-som-helst, hvad angår danske broprojekter.

I øjeblikket er han formand i lobbyorganisationen Kattegatkomitéen. Fællesskabet af erhvervsfolk og politikere er ved at lægge sidste hånd på et gennemarbejdet forslag til, hvordan en Kattegatbro til både tog og biler kan se ud.

Tidligere har han været formand for både Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

- Der kommer en anlægslov inden for de næste par år. Så går der 12 år derfra. Så omkring 2030 har vi forbindelsen over Kattegat, lyder det selvsikkert den 81-årige tidligere minister under Jens Otte Krag og Anker Jørgensen. 

Hemmelige milliarddrenge med vild broplan: - Det kommer til at ske én dag

Annonce:

Jens Kampmann slår fast, at de hemmelige investorer ikke vil skyde penge i en Kattegatbro, der kan bringe togrejsetiden mellem Aarhus og København ned på 58 minutter, for deres blå øjnes skyld.

- De gør det for at tjene penge, påpeger han.

- Er pensionskasserne ikke bare ude på at skumme fløden, mens staten aldrig får sine penge igen?

- Planen er, at give broen tilbage til staten, når den er betalt ud efter cirka 30 år.

- Staten betaler almindeligvis motorveje og togskinner hertillands. At de skal gøre det i forbindelse med Kattegatforbindelsen er kun naturligt, siger han.

Dermed afviser han, at pensionskassen blot vil skummefløden, når tusindvis af danskere begynder at betale for at krydse Kattegat.

- Hvad vil det koste per tur?

- Altså broen bliver cirka dobbelt så lang som Storebæltsbroen, så cirka det dobbelte, siger Jens Kampmann, og antyder dermed en pris på 400-500 kroner i broafgift per biltur.

Jens Kampmann har haft fingrene i alle de store danske broprojekter. Foto: Mik Eskestad/Ritzau Scanpix
Jens Kampmann har haft fingrene i alle de store danske broprojekter. Foto: Mik Eskestad/Ritzau Scanpix
 

Ole Birk Olesen fastholder, at en ren bilbro, som er regeringens ønske, er den eneste økonomisk realistiske løsning. Men det afviser Jens Kampmann.

Annonce:

- De penge, som man ellers skulle have brugt på at holde skinner og veje ved lige over Fyn kan bruges på de nye anlæg til Kattegatbroen. Desuden slipper man for på et tidspunkt at skulle bygge en ny Storebæltsbro lige ved siden af den nuværende, hvilket også ville være helt tosset, påpeger han.

- En bro på knap 50 kilometer over havet lyder som en udfordring for vores miljø?

- Jeg kan ikke garantere, at der ikke vil komme nogen udfordringer. Det prøver jeg ikke at bilde nogen ind. Men vores foreløbige resultater tyder ikke på store miljøudfordringer på Sjællandssiden og på Samsø, men der kan komme noget på den jyske side ved Hou, hvor der er nogle fredede områder, siger Jens Kampmann.

Han mener i øvrigt, at politikerne på Christiansborg er alt for fodslæbende. Det er i opgangstider, man skal investere i insfrastruktur.

- Og se hvordan det gik på Storebælt. Det er en guldrandet forretning i dag, lyder det fra Jens Kampmann.

Kattegatkomitéen samarbejdet med konsulentvirksomheden Rambøll og en hemmelig pensionskasse om at udarbejde forslaget til en Kattegat-forbindelse.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

Annonce:

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

Bar røv - eller vi betaler 143 milliarder
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: