Efter Franks bryllupsfidus: Kommune kan ikke svare på simpelt spørgsmål

Københavns kommune aner ikke, hvor mange borgere der har kunnet nyde godt af gratis lån af det fornemme festlokale

Frank Jensen. Foto: Jens Dresling
Frank Jensen. Foto: Jens Dresling

Ifølge Københavns overborgmester Frank Jensen (S) er det helt almindeligt, at borgere kan fejre deres vielse i andre værelser end de gængse bryllupslokaler på Københavns Rådhus.

Imidlertid har det siden d. 21. december ikke været helt muligt for Københavns kommune at fremskaffe et svar på, præcist hvor mange borgere, der har fået tilladelse til at blive viet i den store festsal på Københavns Rådhus – kendt som stedet, hvor kendte og sportsstjerner spiser rådhuspandekager.

Ekstra Bladet har derfor siden før jul rykket for svar på, om andre par er blevet viet i festsalen – og i givet fald; hvor mange?

Onsdag svarede Københavns Kommune, at det ikke er muligt at besvare spørgsmålet.

Årsagen er, at 'forvaltningen ikke har en samlet opgørelse over, hvilke lokaler vielserne finder sted i', skriver kommunen i en mail.

Det var ellers netop i den store festsal, at en datter til Frank Jensens tidligere personlige assistent samt tidligere ministerkollega Jakob Buksti i september 2016 gratis kunne holde rådhusreception, efter den socialdemokratiske overborgmester havde viet dem.

Frank Jensen har sat ansatte til at koordinere en større bryllupsreception for en tidligere ansats datter. Foto: Jens Dresling Dansk politik Afsløring: Frank fanget i bryllupsfidus

Ekstra Bladet kunne onsdag afsløre, at Frank Jensens ansatte havde ydet særbehandling til brudeparret ved at hjælpe med til planlægning af både vielse og reception.

Frank Jensen insisterede imidlertid på, at der intet særligt var i parrets bryllup:

- Som sagt er der tale om en ud af 5.000 årlige vielser. Vielser gennemføres som udgangspunkt i Bryllupssalen, men kan også foregå i andre lokaler på Rådhuset, f.eks. i lokaler i tilknytning til borgmesterkontorerne eller i Rådhushaven. Det er helt almindeligt accepteret og indenfor reglerne, at de nygifte par kan samles efter vielsen med de gæster, som har overværet vielsen til f.eks. et glas medbragt champagne og et stykke kage, så jeg har svært ved at se, hvad det var, jeg skulle fortælle, sagde Frank Jensen i går til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har både før jul og efter nytår rykket flere gange for at få Københavns kommune til at svare på, hvor mange andre borgere, der har kunnet nyde godt af at blive viet i den smukke festsal for derefter at fejre brylluppet med en reception uden at modtage en regning fra rådhuset.

Ind til videre har svaret fra koncernkommunikationschef Søren Gregersen været, at spørgsmålet har været ’sendt til besvarelse’.

Ingen svar
Svar har der dog ikke været nogen af endnu. Udover en henvisning til Københavns kommunes redegørelse til Ankestyrelsen ovenpå Anna Mee-sagen.

Eksperter i forvaltningsret kritiserede i går i Ekstra Bladet, at kommunalt ansatte embedsmænd har været involveret i den gratis planlægning af brylluppet.

Og kommunalforsker og lektor i forvaltningsret, Roger Buch, fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole finder det også betænkeligt, at kommunen ikke kan frembringe et svar på, hvor mange borgere, der har modtaget samme fornemme behandling som datteren til Frank Jensens venner.

- Det er problematisk, at kommunen tilsyneladende ikke kan svare på, hvor mange andre borgere, der har fået samme behandling. Det er jo centralt, i forhold til at vurdere om der har været tale om en særlig ordning for dette par. Og det er jo en helt faktuel oplysning, som kommune bør kunne oplyse, siger Roger Buch til Ekstra Bladet.

Fakta: Sådan kom brylluppet i stand

8. februar 2016: Parret spørger, om Frank Jensen vil vie dem.

22. februar: Frank Jensens sekretær accepterer og foreslår vielse kl. 16.00.

23. februar: Nanna Westerby (NW) sættes på som parrets egen ’kontaktperson’ og stiller sig til rådighed for parret.

24. februar: NW orienterer bryllupskontoret på Københavns Rådhus om det kommende bryllup.

11. april: NW orienterer om, at parret skal gå ind ad bagindgangen på bryllupsdagen, da rådhuset er lukket for alle andre. NW stiller sig til rådighed som den, der henter gæsterne.

21. august: Parret spørger, hvordan dagen skal forløbe.

26. august: NW fortæller, at de på rådhuset har haft gang i det store udredningsarbejde og tilbyder af pladshensyn, at parret kan bruge festsalen. Herudover sender NW et detaljeret program for forløbet på rådhuset.

31. august: Parret spørger, om de også kan bruge Gobelinsalen – og om de må komme ind på rådhuset halvanden time før vielsen til bryllupsbilleder.

1. septmeber: NW fortæller, at parret også godt kan bruge Gobelinsalen, samt at parret ved at ringe til rådhusets vagter kan komme ind og få taget bryllupsbilleder. Derudover får parret at vide, hvor deres glas og fade kan stilles efter oprydning til afhentning mandag efter vielsen.

2. september: Parret oplyser, at et familiemedlem vil komme 45 minutter før vielsen for at sætte op til serveringen ved receptionen. Derudover spørger de, om de kan komme forbi med glas og fade fredag før vielsen.

5. september: NW fortæller, at parret godt kan aflevere glas og fade fredag – dog henviser hun til, at andet personale kan tage imod tingene, da hverken NW eller Frank Jensens sekretær er på arbejde.

K: Det er ikke ansattes opgave

Det er ikke i orden, at Frank Jensens (S) ansatte har været med til at planlægge et bryllup for datteren til overborgmesterens gamle venner.

Sådan lyder beskeden fra de konservatives gruppeformand på Københavns Rådhus, Jakob Næsager:

- Men han må ikke bruge kommunale embedsmænd til at lave bryllupsplanlægning. Hvis han skal have arrangeret en reception, så må man selv stå for det, siger Jacob Næsager til Ekstra Bladet.

- Det er der helt faste procedurer for. Hvis man skal have booket en vielse, er det gennem bryllupskontoret, det foregår. Jeg kan ikke se, at det er en kommunalt ansat, der skal bruges sin dyrebare tid på at hjælpe med til det uden beregning, lyder det fra medlemmet af borgerrepræsentationen.

113 kommentarer
Vis kommentarer