Ekspert: Sådan kan grænsekontrollen blive

Her er Dansk Folkepartis muligheder for en styrket grænsekontrol, hvis Danmark fortsat skal overholde reglerne i Schengen-samarbejdet

Det er endnu usikkert, hvordan den kommende regering vil styrke grænsekontrollen. (Foto: Finn Frandsen).
Det er endnu usikkert, hvordan den kommende regering vil styrke grænsekontrollen. (Foto: Finn Frandsen).

I disse dage forhandler Lars Løkke Rasmussen med Dansk Folkeparti om et muligt regeringsgrundlag. Kristian Thulesen Dahl har fire hovedkrav med ind til forhandlingerne - herunder en styrket grænsekontrol.

Indtil videre er det usikkert, hvordan grænsekontrollen i praktisk skal fungere. Dansk Folkeparti ønsker en aftale, der i store træk minder om aftalen i 2011, som senere blev skrottet af den røde regering.

Dengang lød det, at reglerne for en styrket grænsekontrol skulle være indenfor Schengen-samarbejdet. Det samme har Peter Skaarup understreget i forbindelse med de nuværende forhandlinger.

Ingen kontrolposter
Det er dog sikkert, at Dansk Folkeparti ønsker en ordning, hvor hver eneste bil, der krydser grænsen, skal ned i fart og passere en kontrolpost, hvor en tolder enten vinker bilen ind til kontrol eller giver tegn på, at bilen kan fortsætte.

- Ja, de skal lige have øjenkontakt, og så kan man køre igennem. De fleste vil jo bare få lov til at køre igennem, siger Peter Skaarup til Berlingske.

Men det vil være i strid med reglerne i Schengen-samarbejdet, vurderer lektor ved Institut for Grænseregionsforskning på Syddansk Universitet Gerd Battrup.

- Ifølge vores samarbejde i Schengen må vi ikke have grænsekontrol eller fysiske indretninger på grænsen, der kan sidestilles med grænsekontrol. Det vil sige, at der ikke må være vejspærringer, der må ikke laves nye kontrolposter eller indføres nye hastighedsnedsættelser ved grænsen, siger hun.

I stedet for kan politikerne vælge at styrke toldindsatsen ved grænsen.

- Politikerne må gerne ansatte flere toldere og politifolk til at kontrollere i grænseområdet. De må gerne lave flere stikprøvekontroller, siger Gerd Battrup, som understreger, at der ikke må være tale om systematisk kontrol.

Hun forklarer ligeledes, at regeringen gerne må investere flere penge i bedre scanningsudstyr, som kan scanne personer og køretøjer, der krydser grænsen.

Svensk toldkontrol
Når danskerne passerer betalingsanlægget ved Øresundsbroen bliver de mødt af synet af en svensk toldpost med flere båse. Her må de svenske toldere stoppe personbiler for at tjekke deres identitet og kontrollere deres bagage.

Men ifølge Gerd Battrup har svenskerne tilladelsen til toldpost på grund af, at betalingsanlægget er placeret på den svenske side af broen.

- De har hastighedsnedsættelse i forbindelse med deres betalingsareal, hvor der kan stå nogle toldere og kontrollere. Vi kan ikke indføre samme ordning på den danske side, medmindre vi indfører roadpricing. Så vil der selvfølgelig være mulighed for at lave et betalingsanlæg og have nogle toldere, siger Gerd Batterup, som påpeger, at der ikke er tale om systematisk kontrol på broen.

- Svenskerne har ikke rutinemæssig døgnkontrol. Det er enormt sjældent, at de har toldere stående ude i båsene. Nogle gange står der toldere, som kalder lastbiler ind. Der står også danske toldere ned ved Padborg, som vinker lastbiler ind, siger hun.

Politistop i Holland
Et tiltag som de danskere politikere dog godt kan benytte sig af er den hollandsk model, hvor politiet i et område af 20 kilometer fra selve grænsen må stoppe personer i biler, tog og lufthavne for at kontrollere deres identitet og deres opholdsret.

I Danmark må politiet kun stoppe personer, hvis der er en konkret mistanke. Og ifølge Gerd Battrup kan Danmark indføre de samme regler som i Holland uden at komme i problemer med Schengen-samarbejdet, da EU-domstolen blåstemplede modellen i 2012.

- Det er der mange stater, som allerede har indført herunder for eksempel Tyskland, siger hun.

Under særlige omstændigheder kan EU-lande også benytte sig muligheden for at indføre midlertidig grænsekontrol, hvor politiet og toldere må stoppe biler. Ifølge reglerne skal der være en objektiv grund til at oprette en midlertidig grænsekontrol, som maksimalt må vare i tre måneder. Derefter kan landene søge om tilladelse til at forlænge den midlertidig grænsekontrol hos EU.

- Frankrig bruger ret ofte muligheden til at indføre en midlertidig grænsekontrol ved grænsen til Italien med henvisning til flygtningestrømmene. Det har Danmark og Tyskland også gjort nogle gange for eksempel, da der var VM i fodbold i Tyskland tilbage i 2006. Det kan også være tale om særlige omstændigheder, hvis der er store topmøder i landet, siger Gerd Battrup.

Ekstra Bladet arbejder på at få en kommentar fra Dansk Folkeparti.

207 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere