Eksperter: Sådan rammer fransk terror Helles kampagne

Kommunikationsekspert ville selv have sat storstilet S-kampagne på pause på grund af satire-drabene i Frankrig

Et af elementerne i den socialdemokratiske kampagne
Et af elementerne i den socialdemokratiske kampagne

Bedst som en omfattende socialdemokratisk kampagne med Helle Thorning-Schmidt i spidsen er blevet skudt i gang, har en helt anden sag fuldstændig stjålet dagsordenen.

Efter 12 personer er blevet dræbt i forbindelse med et terrorangreb på det franske satire-magasin Charlie Hebdo, er fokus et helt andet sted, end på ’det Danmark du kender’ – S-kampagnens slogan.

På den baggrund mener partner og kommunikationsrådgiver hos Jøp, Ove & Myrthu CPH Christian Lemvigh, at Helle og co. ville gøre klogt i at sadle om for en stund.

– Hvis det var min kampagne, så må man bare sige, at virkeligheden kan gøre, at man er nødt til at justere i sin plan. De har lavet en udrulningsplan. Så skal hun gøre dét, herefter dét og så videre. Så sker der pludselig det her. Hvis det var mig, så ville jeg sætte kampagnen på pause, siger han til Ekstra Bladet.

– Hvorfor?

– Der er noget andet på dagsordenen. Det kan virke lidt ufølsomt, at man kører videre med en slags valgkampagne. Hvis det her var sket, efter valget var udskrevet, og alle partier havde deres plakater oppe, så var alle med på det, men nu er hun jo alene på området, fortsætter Christian Lemvigh.

Se også: Socialdemokraterne under anklage: Kopierer Gnags og DF

Se også: Socialdemokraterne: "Det er ikke en valgkampagne"

Mister tryk
Den socialdemokratiske kampagne blev skudt i gang oven på Helle Thornings nytårstale og har efterfølgende blandt andet rullet af sted på hjemmesider, i avisannoncer samt på stationer.

Benjamin Rud Elberth, digital chef i kommunikationsfirmaet Geelmuyden Kiese, er ikke i tvivl om, at terrorhandlingen i Paris rammer den socialdemokratiske kampagne.

– Socialdemokraterne mister helt klart noget tryk på kampagnen. De ville gerne have sat dagsorden, men det mister de muligheden for i et lille stykke tid. Men kampagnen er langstrakt, så de skal nok få samlet det op igen, siger han.

Benjamin Rud Elberth bemærker desuden, at det i forvejen ikke er lykkedes Socialdemokraterne at sætte et massivt aftryk med deres kampagne.

– De har ikke haft noget stort tryk, hvor de har fået alle danskerne til at tale om ’det Danmark du kender’. Det momentum har de slet ikke haft, siger kommunikationseksperten.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar fra den socialdemokratiske partisekretær, Lars Midtiby, men han har ikke besvaret henvendelserne.

Se også: Analytiker: Ny S-kampagne er 'antisocialdemokratisk'

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere