Endelig: Aftale om bilafgifter på plads

Regeringen og DF er blevet enige om en om en ændring af registreringsafgiften. Mikrobilerne er den store taber.

I ugevis er bilforhandlere og bilkøbere blevet holdt på pinebænken, mens VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti har haft træge forhandlinger om en ny aftale på bilafgifter.

De to parter har fra start været rivende uenige om, hvordan en aftale skulle udformes. Regeringen meldte i starten af august ud, at man ønskede en model med afgiftsnedsættelser, hvor der for alle biler skulle opereres med én sats på 100 procent af bilens værdi, hvilket ville store besparelser på de dyre biler.

I dag er afgiften 105 procent på bilens værdi op til 106.600 kroner, og 150 procent på værdien derover.

Foto: Jens Dresling/AP Politik Bilkrig: Ondt blod i blå blok

Dansk Folkeparti har omvendt krævet en afgift baseret på bilens miljø og sikkerhed, der ville belønne købere af sikre og miljøvenlige biler.

Torsdag aften mødtes parterne igen i ved forhandlingsbordet i Finansministeriet, og det er netop blevet meldt ud, at man er nået til enighed om en aftale.

Kompromiset bliver nu at sænke den lave afgiftssats fra de nuværende 105 pct. til 85 pct. Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kr. til 185.000 kr.

Sænkelsen af registreringsafgiften medfører et finansieringsbehov i størrelsesordenen 0,6 mia. kr. i 2018 faldende til 0,2 mia. kr. i 2025.

Parterne er også nået til enig om en sænkelse af taksterne på Storebæltsforbindelsen og en udvidelse af motorvejen på Vestfyn til tre spor.

Her er hele aftalen

•Registreringsafgiften nedsættes for personbiler og motorcykler

•Sanering af eksisterende sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften

•Tillægget og grænserne for dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften forhøjes

•Stramninger af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler

•Den grønne ejerafgift forhøjes for nye biler

•Registreringsafgiften nedsættes for autocampere

•Gradvis forhøjelse af reparationsgrænsen

•Styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark

Finansminister Kristian Jensen udtaler i forbindelse med aftalen:

- Med denne aftale gør vi det billigere at købe en familievenlig og sikker bil, og samtidig sikrer vi en permanent løsning på trængselsproblemerne på den vestfynske motorvej. Dermed har vi fået et godt afsæt til de videre forhandlinger om de øvrige dele af regeringens udspil ”Sådan forlænger vi opsvinget”. Og jeg vil gerne kvittere for det konstruktive samarbejde med Dansk Folkeparti, som betyder, at vi i fælleskab har fundet en løsning, som vil udgøre en mærkbar forbedring for de danske bilister. 

Så meget sparer du:

Herunder kan du se, hvor meget du i følge regeringen sparer eller taber fremover. Som det ses vil mikrobilerne komme til at stige en smule, når det samlede regnskab gøres op. For selv om afgiftssaten sænkes til 85 procent og der fremover opnås et højere sikkerhedsfradrag, så rykkes grænsen for, hvornår der opnås fradrag for god brændstoføkonomi, fra 16 km/l til 20 km/l, hvilket vil ramme de fleste mikrobiler.

* En premium bil kostede før i gennemsnit 570.600 kroner. Den vil fremover koste 515.500 kroner, en besparelse på 55.200 kroner.  Audi A6 og Volvo V90 er eksempler på premiumbiler.

* En stor bil kostede før i gennemsnit 390.800 kroner. Den vil fremover koste 346.000 kroner, en besparelse på 44.800 kroner.  Volkswagen Passat og Toyota Avensis er eksempler på store biler.

* En luksus bil kostede før i gennemsnit 1.325.200 kroner. Den vil fremover koste 1.286.500 kroner, en besparelse på 38.700 kroner.  En bil fra BMW 7-serien er et eksempel på en luksusbil.

* En mellembil kostede før i gennemsnit 238.600 kroner. Den vil fremover koste 222.200 kroner, en besparelse på 16.400 kroner. Eksempler på en mellembil er Volkswagen Golf og Opel Astra.

* En lille bil kostede før i gennemsnit 153.700 kroner. Den vil fremover koste 150.900 kroner, en besparelse på 2.800 kroner.  Eksempler på en lille bil er Volkswagen Polo og Peugeot 208.

* En mikrobil kostede før i gennemsnit 101.800 kroner. Den vil fremover koste 106.400 kroner, en øget pris på 4.700 kroner. Eksempler på mikrobiler er Volkswagen Up og Citroën C1.

Du kan se regeringens samlede regneeksempel herunder: